6 მარტი, ხუთშაბათი, 2025

ჰო­ლო­კოსტს გა­დარ­ჩე­ნი­ლი კა­ცი – პრი­მო ლე­ვის „გა­ნა ეს ადა­მი­ა­ნია“

spot_imgspot_img

„აუშ­ვი­ცის გა­მოც­დი­ლე­ბა რომ არა, არას­დ­როს არა­ფერს დავ­წერ­დი. მი­ზე­ზი არ მექ­ნე­ბო­და, მე­წე­რა, არც არა­ფე­რი მი­ბიძ­გებ­და სა­ა­მი­სოდ: იტა­ლი­ურ­ში სა­შუ­ა­ლო მოს­წავ­ლე ვი­ყა­ვი, ის­ტო­რი­ა­ში – სუს­ტი, უფ­რო ფი­ზი­კა და ქი­მია მა­ინ­ტე­რე­სებ­და და შემ­დეგ პრო­ფე­სი­ად ქი­მი­კო­სო­ბა ავირ­ჩიე, რო­მელ­საც არა­ფე­რი ჰქონ­და სა­ერ­თო და­წე­რი­ლი სიტყ­ვის სამ­ყა­როს­თან. ლა­გე­რის გა­მოც­დი­ლე­ბამ მა­ი­ძუ­ლა, მე­წე­რა: სი­ზარ­მა­ცის დაძ­ლე­ვა არ დამ­ჭირ­ვე­ბია, სტი­ლის პრობ­ლე­მე­ბი არ მა­დარ­დებ­და, სას­წა­უ­ლებ­რი­ვად მო­ვა­ხერ­ხე, ისე მე­წე­რა, რომ ჩე­მი ყო­ველ­დღი­უ­რი ხე­ლო­ბის­თ­ვის ერ­თი სა­ა­თიც არ და­მიკ­ლია, მეჩ­ვე­ნე­ბო­და, რომ ეს წიგ­ნი თავ­ში უკ­ვე სრუ­ლი­ად მზად მე­დო, მხო­ლოდ ის მე­ვა­ლე­ბო­და, გა­რეთ გა­მო­მეშ­ვა და ქა­ღალ­დ­ზე გა­და­მე­ტა­ნა.“

პრი­მო ლე­ვი

 

მკითხ­ვე­ლებ­მა ვი­ცით – მხატ­ვ­რუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა სავ­სეა შე­მაძ­რ­წუ­ნე­ბე­ლი ამ­ბე­ბით. გა­მო­ნა­გო­ნი კი, რო­გო­რი მძი­მეც არ უნ­და იყოს ის, არას­დ­რო­საა ისე­თი, სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში რომ არ შე­იძ­ლე­ბა მოხ­დეს. მაგ­რამ ჩვენ ისიც ვი­ცით, რომ არ­სე­ბობს წიგ­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც სი­მარ­თ­ლეს ჰყვე­ბა; ჰყვე­ბა იმა­ზე, რაც მოხ­და, რაც ნამ­დ­ვი­ლად მოხ­და, რაც უკ­ვე გა­მო­ვი­ა­რეთ.

ასე­თი ტექ­ს­ტია იტა­ლი­უ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რის კლა­სი­კო­სის, პრი­მო ლე­ვის წიგ­ნიც – „გა­ნა ეს ადა­მი­ა­ნია“ (გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „დი­ო­გე­ნე“, 2022, მთარ­გ­მ­ნე­ლი – და­რე­ჯან კი­კო­ლი­აშ­ვი­ლი).

პრი­მო ლე­ვი, რო­მე­ლიც XX სა­უ­კუ­ნის ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან ავ­ტო­რად ით­ვ­ლე­ბა, ებ­რა­უ­ლი წარ­მო­შო­ბის იტა­ლი­ე­ლი პო­ე­ტი, ესე­ის­ტი და მწე­რა­ლია. 1938 წელს მწე­რალს ტუ­რი­ნის უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში სწავ­ლის მი­ტო­ვე­ბა მო­უ­წია, რად­გან ფა­შის­ტურ­მა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ ებ­რა­ე­ლებს სკო­ლებ­სა და უნი­ვერ­სი­ტე­ტებ­ში სწავ­ლა აუკ­რ­ძა­ლა, 1943 წელს კი და­ა­პა­ტიმ­რეს და ერ­თი წლის შემ­დეგ ოს­ვენ­ცი­მის სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნაკ­ში გა­და­იყ­ვა­ნეს.

წიგ­ნ­ში სწო­რედ ოს­ვენ­ცი­მის სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნა­კის ამ­ბე­ბია მოთხ­რო­ბი­ლი და მოთხ­რო­ბი­ლია არა სი­ძულ­ვი­ლით დაბ­რ­მა­ვე­ბუ­ლი კა­ცის, არა­მედ, სა­სა­მარ­თ­ლოს წი­ნა­შე წარ­მ­დ­გა­რი მოწ­მის პო­ზი­ცი­ი­დან, რო­მელ­საც სი­ძულ­ვი­ლი კი არ ალა­პა­რა­კებს, მას სი­მარ­თ­ლის ბო­ლომ­დე აღ­წე­რის სურ­ვი­ლი კლავს.

ეს სწო­რედ ასე­თი კა­ცის და­წე­რი­ლი წიგ­ნია – ჰო­ლო­კოსტს გა­დარ­ჩე­ნი­ლი კა­ცის, რო­მელ­საც მწერ­ლო­ბა­ზე არც უფიქ­რია და არც უოც­ნე­ბია, კა­ცის, რომ­ლის მთა­ვა­რი მო­წო­დე­ბა ქი­მი­კო­სო­ბა იყო. ქი­მი­კოსს კი, და­მე­თან­ხ­მე­ბით, სიტყ­ვე­ბი ნაკ­ლე­ბად სჭირ­დე­ბა (ათას­ნა­ი­რი და ათას­გ­ვა­რი ფორ­მუ­ლე­ბის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით). მაგ­რამ სიტყ­ვე­ბი სა­ჭი­როა მა­შინ, რო­ცა შენს პი­როვ­ნე­ბას წაშ­ლა ემუქ­რე­ბა, მა­შინ, რო­დე­საც ადა­მი­ა­ნურ სა­ხეს, სამ­ყა­რო­ში ღვთის ხა­ტად რო­მაა მოვ­ლე­ნი­ლი, ფა­სი აღარ აქვს; სა­ჭი­როა მა­შინ, რო­ცა ჯო­ჯო­ხეთ­ში ჩა­გიყ­ვა­ნენ, მის ცხრა­ვე შრეს მი­მო­ი­ხი­ლავ და შემ­დეგ ზე­და­პირ­ზე ბრუნ­დე­ბი. ამ დროს იცი, რომ ეს უნ­და მოჰ­ყ­ვე – მოჰ­ყ­ვე იმი­ტომ, რომ იცხოვ­რო, იცხოვ­რო იმი­ტომ, რომ მოჰ­ყ­ვე! მოჰ­ყ­ვე ამ­ბე­ბი იმის შე­სა­ხებ, რაც აღა­რას­დ­როს უნ­და გან­მე­ორ­დეს, რა­საც კა­ცობ­რი­ო­ბა აღარ უნ­და შე­ე­გუ­ოს!

ეს წიგ­ნი სწო­რედ ამი­ტომ და­ი­წე­რა.

აქ წა­ი­კითხავთ სუ­ლის­შემ­ძ­ვ­რელ ამ­ბავს იმა­ზე, რა და­უშ­ვა კა­ცობ­რი­ო­ბამ აქ და ახ­ლა; ფა­შიზ­მის სუნ­თ­ქ­ვა, ებ­რა­ე­ლი ხალ­ხის მი­მართ ფა­ნა­ტი­კუ­რი სი­ძულ­ვი­ლი, აუშ­ვი­ცის ბა­ნა­კე­ბი, გა­ზის კა­მე­რე­ბი და გე­ნო­ცი­დი -„ ეს ხომ ჩვე­ნი გუ­შინ­დე­ლი დღეა, დღე, რო­მე­ლიც შუ­ა­გულ ევ­რო­პა­ში და­იწყო და, კი­დევ კარ­გი, დას­რულ­და.

პრი­მო ლე­ვი წერს, მე მჯე­რა, რომ წიგ­ნებს, ადა­მი­ა­ნე­ბის მსგავ­სად, სა­კუ­თა­რი ბე­დი აქ­ვ­თო. მეც მჯე­რა, ძა­ლი­ან მძაფ­რად და ძლი­ე­რად მჯე­რა. ბე­დის­წე­რა იყო ისიც, რომ ამ წიგნს რუ­სე­თი­დან უწყ­ვე­ტად შე­მო­სუ­ლი, ჩვენს ქუ­ჩებ­ში, ჩვენს სახ­ლებ­ში, ჩვენს ღია თუ და­ხუ­რულ სივ­რ­ცე­ებ­ში შეცხოვ­რე­ბუ­ლი რუ­სე­თის მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბის გა­რე­მოც­ვა­ში ვკითხუ­ლობ­დი და არას­დ­როს, ერ­თხე­ლაც კი არ მქო­ნია ისე­თი შემ­თხ­ვე­ვა, „გა­ნა ეს ადა­მი­ა­ნია“ მეტ­როს გრილ ვა­გონ­სა თუ ავ­ტო­ბუ­სის შემ­ჭიდ­რო­ე­ბულ რიგ­ში გა­და­მე­შა­ლა და იქ თუნ­დაც ერ­თი მათ­გა­ნი მა­ინც არ და­მე­ნა­ხა, რო­გორც ბე­დის ირო­ნია და რო­გორც ფიქ­რის სა­ბა­ბი, რო­გორც შეხ­სე­ნე­ბა, რომ რა­ღა­ცე­ბი არ უნ­და და­ვი­ვიწყოთ, რა­ღა­ცებს თვა­ლი არ უნ­და მო­ვუ­ხუ­ჭოთ. პრი­მო ლე­ვიც ამას ამ­ტ­კი­ცებს – ის, რაც მოხ­და, ისევ მოხ­დე­ბა; აუცი­ლებ­ლად გან­მე­ორ­დე­ბა, თუ კა­ცობ­რი­ო­ბამ ადა­მი­ან­თა უსა­მარ­თ­ლო რბე­ვა, გაწყ­ვე­ტა, არა­ა­და­მი­ა­ნუ­რი ტან­ჯ­ვა-წვა­ლე­ბა ვერ შე­ი­სის­ხ­ლ­ხორ­ცა, ვერ იგ­რ­ძ­ნო, არ აღი­ა­რა და არ მო­ი­ნა­ნია.

გერ­მა­ნი­ამ ეს შეძ­ლო, გერ­მა­ნელ­მა ხალ­ხ­მა ეს მო­ა­ხერ­ხა, ჩვე­ნი მრა­ვალ­სა­უ­კუ­ნო­ვა­ნი მტე­რი კი დღემ­დე საბ­ჭო­თა ბა­ნა­კე­ბი­სა და საბ­ჭო­თა სა­დამ­ს­ჯე­ლო მე­თო­დე­ბით აგ­რ­ძე­ლებს ცხოვ­რე­ბას – მათ არა­ფე­რი უს­წავ­ლი­ათ!

„გა­ნა ეს ადა­მი­ა­ნია“ ლექ­სით იწყე­ბა. ავ­ტო­რი პო­ე­ზი­ის დახ­მა­რე­ბით მი­მარ­თავს პო­ტენ­ცი­ურ მკითხ­ველს და ეუბ­ნე­ბა – უფ­ლე­ბა არ გვაქვს და­ვი­ვიწყოთ ის, რაც ადა­მი­ა­ნებ­მა გა­და­ი­ტა­ნეს, ის, რაც ადა­მი­ა­ნებ­მა ვერ გა­და­ი­ტა­ნეს, ის, რაც ყო­ველ­გ­ვარ ადა­მი­ა­ნურს ასა­მა­რებს.

„თქვენ, თბი­ლი, მყუდ­რო სახ­ლე­ბის მკვიდ­რ­ნო,

თქვენ, ვი­საც ცხე­ლი შე­ჭა­მან­დი

და კე­თი­ლი სა­ხე­ე­ბი გე­გე­ბე­ბათ

შინ დაბ­რუ­ნე­ბულთ,

და­ფიქ­რ­დით, აბა, თუ არის კა­ცი,

ვინც ლაფ­ში შრო­მობს,

ვინც არ იცის, რაა მშვი­დო­ბა,

რო­მე­ლიც იბ­რ­ძ­ვის ლუკ­მა­პუ­რის­თ­ვის

და კვდე­ბა ერ­თი „ჰოს“ ან „არას­გან“.

და­ფიქ­რ­დით, აბა, თუ არის ქა­ლი,

გა­და­ხოტ­რი­ლი და უსა­ხე­ლო,

ვი­საც წა­არ­თ­ვეს მეხ­სი­ე­რე­ბა.

უმეტყ­ვე­ლოა მი­სი თვა­ლე­ბი,

და მი­სი სა­შო – უნა­ყო­ფო,

ზამ­თ­რით დამ­ზ­რალ გომ­ბე­შო­სა­ვით.

არ და­ი­ვიწყოთ, რომ ეს მოხ­და,

ამას გიბ­რ­ძა­ნებთ,

გუ­ლის­ფი­ცარ­ზე და­ი­წე­რეთ ეს სიტყ­ვე­ბი

სახ­ლ­ში მყოფ­მა, გზა­ზე დამ­დ­გარ­მა,

ად­გო­მი­სას თუ და­წო­ლი­სას;

უმე­ო­რეთ ისი­ნი შვი­ლებს.

თუ არა, სახ­ლი თავს და­გემ­ხოთ,

შეგ­ჭა­მოთ სენ­მა

და ნა­ში­ერ­მა პი­რი ზიზღით იქ­ცი­ოს თქვენ­გან“.

ეს ლექ­სი ასე სრულ­დე­ბა. შემ­ძ­რა და­სას­რულ­მა.

სა­კუ­თარ თავს ვკითხოთ – რა და­ვი­მახ­სოვ­რეთ ჩვენ, რო­გორც ერ­მა, რას ვუ­ამ­ბობთ ჩვენს შვი­ლებს, ვინ არის ჩვენ­თ­ვის მოყ­ვა­რე და ვის მი­ვიჩ­ნევთ მტრად?

არა, მე სი­ძულ­ვილ­ზე არ ვსა­უბ­რობ. პრი­მო ლე­ვიც არ სა­უბ­რობს სი­ძულ­ვილ­ზე და სი­ძულ­ვი­ლით; წიგ­ნი, და­ნარ­თის ჩათ­ვ­ლით, 18 თა­ვის­გან შედ­გე­ბა და მთელ 18 თავ­ში ვერ­სად, ვერც ერთ ხაზ­ზე, აბ­ზაც­სა თუ სტრი­ქონ­ში ვერ იგ­რ­ძ­ნობთ სი­ძულ­ვილს, ვერ იგ­რ­ძ­ნობთ მრის­ხა­ნე­ბით დაბ­რ­მა­ვე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნის მო­ნათხ­რობს.

რო­გორ მო­ა­ხერ­ხა ავ­ტორ­მა ეს?! კაც­მა, რო­მელ­მაც სა­კუ­თარ კან­ზე იწ­ვ­ნია სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნა­კის სას­ტი­კი ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბა!

ავ­ტორ­მა ამ შე­კითხ­ვას შთამ­ბეჭ­და­ვი პა­სუ­ხი გას­ცა: „არ მინ­და, ჩე­მი თავ­შე­კა­ვე­ბა გა­ნუ­კითხავ მიმ­ტე­ვებ­ლო­ბა­ში აერი­ოს ვინ­მეს. არა, არც ერ­თი დამ­ნა­შა­ვის­თ­ვის არ მი­მი­ტე­ვე­ბია, არც ახ­ლა ვარ და არც მო­მა­ვალ­ში ვიქ­ნე­ბი იმ გან­წყო­ბა­ზე, რომ ვინ­მეს რა­მე მი­ვუ­ტე­ვო, გარ­და იმ შემ­თხ­ვე­ვი­სა, თუ საქ­მით (და არა სიტყ­ვით, და არა მე­ტის­მე­ტად გვი­ან) აჩ­ვე­ნებს, რომ გა­ი­აზ­რა ჩვე­ნე­ბუ­რი თუ უცხო­უ­რი ფა­შიზ­მის ბრა­ლე­უ­ლო­ბე­ბი და შეც­დო­მე­ბი და მზა­დაა, დაგ­მოს ისი­ნი, ამო­ძირ­კ­ვოს სა­კუ­თა­რი და სხვე­ბის შეგ­ნე­ბი­დან. ამ შემ­თხ­ვე­ვა­ში მე, არაქ­რის­ტი­ა­ნი, მზად ვარ, აღ­ვას­რუ­ლო მტრის შენ­დო­ბის ებ­რა­უ­ლი და ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი მცნე­ბა, თუმ­ცა მტე­რი, რო­მე­ლიც სა­კუ­თარ ბრალს აღი­ა­რებს, მტე­რი აღა­რაა“.

პრი­მო ლე­ვის წიგ­ნის კითხ­ვი­სას შე­უძ­ლე­ბე­ლია არ გაგ­ვახ­სენ­დეს ვარ­ლამ შა­ლა­მო­ვი – რუ­სი მწე­რა­ლი, საბ­ჭო­თა სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნა­კე­ბის (გუ­ლა­გი) მთე­ლი სი­სას­ტი­კის მოწ­მე და მე­მა­ტი­ა­ნე. შა­ლა­მო­ვი ერ­თ­გან წერს: „ბოღ­მა ბო­ლო გრძნო­ბაა, რომ­ლი­თაც ადა­მი­ა­ნი გა­და­დის არ­ყოფ­ნა­ში, მკვდარ სამ­ყა­რო­ში“. იმა­ვეს ფიქ­რობს პრი­მო ლე­ვიც.

არ ვი­ცი, რამ­დე­ნად სწო­რია, მაგ­რამ, მე შეგ­ნე­ბუ­ლად არ ვსა­უბ­რობ წიგ­ნის ში­და, უფ­რო ღრმა ფე­ნე­ბის შე­სა­ხებ, არ მი­მო­ვი­ხი­ლავ პრი­მო ლე­ვი­სა და მას­თან ერ­თად უთ­ვა­ლა­ვი ნა­თე­ლი გო­ნე­ბის ადა­მი­ა­ნის უსას­ტი­კეს გა­მოც­დი­ლე­ბას, წარ­თ­მე­ულ სა­ხელ­სა და გვარს, და­კარ­გულ თმას, ტან­საც­მელს, სტა­ტის­ტი­კის ნა­წი­ლად ქცე­ვას, რო­დე­საც შე­ნი სა­ხე­ლი იქ­ცე­ვა უბ­რა­ლო ნომ­რად, შენ ხარ 605-ე თუ 607-ე „ცა­ლი“ და ხვდე­ბი, რომ ფსკერ­ზე ხარ და რომ უბე­დურ­საც ვერ უწო­დებ სა­კუ­თარ თავს, რად­გან თურ­მე, ყვე­ლა გრძნო­ბა, ტკი­ვი­ლიც კი, თა­ვი­სუ­ფა­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბის პრე­რო­გა­ტი­ვა ყო­ფი­ლა მხო­ლოდ.

ამ ღრმა ფე­ნებს სწო­რედ იმი­ტომ არ გან­ვი­ხი­ლავ, რად­გან მწამს, თი­თო­ე­უ­ლი სხვა­დას­ხ­ვა­ნა­ი­რად ვიგ­რ­ძ­ნობთ ამ წიგ­ნ­ში მოთხ­რო­ბილ ის­ტო­რი­ებს, ადა­მი­ან­თა და­ცე­მის, გატყ­დო­მის, გა­ნად­გუ­რე­ბის, სუ­ლის სიმ­ტ­კი­ცის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბი­სა თუ ვერ­შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბის ამ­ბებს, ფსკერ­ზე ყოფ­ნა­სა თუ ზე­და­პირ­ზე ტივ­ტივს, გზას სახ­ლი­დან სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნა­კამ­დე და, თუ ძა­ლი­ან, ძა­ლი­ან გა­გი­მარ­თ­ლა, სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნა­კი­დან უკან – სახ­ლამ­დე.

სა­მა­გი­ე­როდ, ვსა­უბ­რობ ამ წიგ­ნის და­წე­რის მი­ზან­ზე, მი­სი აღ­მო­ჩე­ნით მოგ­ვ­რილ ტკი­ვილ­სა და სი­ხა­რულ­ზე, მი­სი პოვ­ნის აუცი­ლებ­ლო­ბა­სა და ძა­ლა­ზე, რომ მი­სი წა­კითხ­ვის შემ­დეგ პი­როვ­ნუ­ლად იზ­რ­დე­ბი – რო­გორც მკითხ­ვე­ლი და რო­გორც მო­ქა­ლა­ქე.

რო­გორც მკითხ­ვე­ლი, სწავ­ლობ, რომ სი­ძულ­ვი­ლით შენ ვე­რას­დ­როს შეძ­ლებ ღირ­სე­უ­ლად ებ­რ­ძო­ლო უსა­მარ­თ­ლო­ბას, რო­გორც მო­ქა­ლა­ქე კი რწმუნ­დე­ბი, რომ არ შე­იძ­ლე­ბა წარ­სუ­ლის და­ვიწყე­ბა, რად­გან მი­სი და­ვიწყე­ბა წარ­სუ­ლის ყვე­ლა­ზე მწა­რე რე­ა­ლო­ბის გან­მე­ო­რე­ბის სა­ფუძ­ვე­ლი ხდე­ბა.

ჩემ­თ­ვის აღ­მო­ჩე­ნა იყო იმის გა­გე­ბა, რომ „გა­ნა ეს ადა­მი­ა­ნია“ ნა­ცის­ტურ სა­კონ­ცენ­ტ­რა­ციო ბა­ნაკ­ში­ვე იწე­რე­ბო­და – რა თქმა უნ­და, მა­ლუ­ლად… მო­მავ­ლის რამ­ხე­ლა რწმე­ნაა, რამ­ხე­ლა სურ­ვი­ლია იმი­სა, რომ ეს ყვე­ლა­ფე­რი იქ­ვე არ მოკ­ვ­დეს, იქ­ვე არ მი­ე­ცეს და­ვიწყე­ბას, არა­მედ ყვე­ლამ შე­იტყოს მის შე­სა­ხებ და ყვე­ლამ აღი­ა­როს, რომ ეს იყო ის ჯო­ჯო­ხე­თი, რო­მე­ლიც ადა­მი­ა­ნებს თავს და­ატყ­და.

მწამს, რომ ამ წიგ­ნის თი­თო­ე­უ­ლი მკითხ­ვე­ლი მყა­რი სა­ფუძ­ვე­ლია იმი­სა, რომ ერ­თი ერის მე­ო­რეს მი­მართ ძა­ლა­დო­ბა სა­ბო­ლო­ოდ უარ­ვ­ყოთ, სა­ბო­ლო­ოდ ვთქვათ – არა!

ლი­ტე­რა­ტუ­რის­მ­ცოდ­ნე ზა­ალ ან­დ­რო­ნი­კაშ­ვი­ლი ვარ­ლამ შა­ლა­მო­ვის შე­სა­ხებ წერს: „შა­ლა­მო­ვის პრო­ზა გა­ნუყ­რე­ლა­დაა და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი გუ­ლა­გის გა­მოც­დი­ლე­ბას­თან. მი­სი პო­ე­ტი­კა არის პა­სუ­ხი შე­კითხ­ვა­ზე, რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა გად­მოს­ცე უკი­დუ­რე­სად უარ­ყო­ფი­თი, თით­ქ­მის არა­ა­და­მი­ა­ნუ­რი გა­მოც­დი­ლე­ბა ლი­ტე­რა­ტუ­რის ენა­ზე“.

სწო­რედ ასე იქ­ცე­ვა პრი­მო ლე­ვიც, რად­გან სწამს, რომ ამის და­ვიწყე­ბა და­უშ­ვე­ბე­ლია. და­ვიწყე­ბის უარ­ყო­ფით გავ­ლე­ნა­ზე სა­უბ­რობს ოთარ ჭი­ლა­ძეც თა­ვის ბრწყინ­ვა­ლე რო­მან­ში „ყო­ველ­მან ჩემ­მან მპოვ­ნელ­მან“. ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის კლა­სი­კო­სი სულ რამ­დე­ნი­მე სიტყ­ვით ახერ­ხებს შეგ­ვაგ­რ­ძ­ნო­ბი­ნოს მეხ­სი­ე­რე­ბის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა ადა­მი­ა­ნის­თ­ვის და, მით უფ­რო, ერის­თ­ვის. ჭი­ლა­ძე ამ­ბობს: „და­ვიწყე­ბა და­მარ­ცხე­ბას ნიშ­ნავს“!

და­მარ­ცხე­ბის დრო კი ა(ღა)რ არის…

მე­ლა­ნო კო­ბა­ხი­ძე

spot_img

მკითხველთა კლუბი

წიგ­ნი, რო­მე­ლიც ეძღ­ვ­ნე­ბა წიგ­ნებს

მაკა ლდოკონენი     რას იტყო­დით ისეთ წიგ­ნ­ზე, რო­მელ­შიც ერ­თად იქ­ნე­ბო­და თავ­მოყ­რი­ლი ამ­ბე­ბი ბავ­შ­ვე­ბი­სა და მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი წიგ­ნე­ბის შე­სა­ხებ, ამ წიგ­ნე­ბის და­წე­რი­სა და გა­მო­ცე­მის თავ­გა­და­სა­ვალ­საც მი­ა­დევ­ნებ­დით თვალს,...

ბლოგი

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა?!“

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა, მაგ­რამ ჩე­მი მო­სა­ყო­ლი მა­ინც უნ­და მოვ­ყ­ვე,“ — ასე იწყე­ბა რე­ზო ინა­ნიშ­ვი­ლის ნო­ვე­ლა „მე დე­და­ზე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა“....

კულტურა

მწე­რა­ლი, რო­მე­ლიც ფრა­ზის მე­ლო­დი­ას აყუ­რა­დებ­და

ინტერვიუ მწერლის მეუღლესთან, მთარგმნელთან და ლიტერატორთან, დოდო ყვავილაშვილთან        16 წლის წინ, 2009 წლის 10 თე­ბერ­ვალს, გარ­და­იც­ვა­ლა მწე­რა­ლი ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძე. გა­სულ წელს გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „ინ­ტე­ლექ­ტ­მა“ სე­რი­ა­ში „გორ­გი­ლა­ძის აუტა­ნე­ლი...

უმაღლესი განათლება

ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი

შპს ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი (ბუსსს ანრი), 20 წელიწადზე მეტია, ემსახურება საზღვაო განათლებას და მეზღვაურთა წვრთნას. სასწავლებელი, ეფუძნება რა პროფესიული განათლების, ასევე მეზღვაურთა...

პროფესიული განათლება

მო­ლო­დი­ნი გვაქვს, აღ­ნიშ­ნუ­ლი რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბი პრო­ფე­სი­ულ გა­ნათ­ლე­ბა­ში მა­ღა­ლი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის მქო­ნე მას­წავ­ლე­ბელ­თა მო­ზიდ­ვას...

გა­მოქ­ვეყ­ნ­და პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის საქ­მი­ა­ნო­ბის მა­რე­გუ­ლი­რე­ბე­ლი ჩარ­ჩო, რო­მელიც ახა­ლი გა­მოწ­ვე­ვაა სის­ტე­მის­თ­ვის და ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეტა­პი­ცაა. დე­ტა­ლუ­რად დო­კუ­მენ­ტის ში­ნა­არ­ს­სა და სის­ტე­მის მას­წავ­ლე­ბელ­თა კა­რი­ე­რუ­ლი...
მსგავსი სიახლეები