წყალი არის სიცოცხლის საფუძველი დედამიწაზე და სასიცოცხლო როლს ასრულებს ადამიანების, საზოგადოებისა და გარემოს არსებობაში. თუმცა, მიუხედავად მისი ფართო გავრცელებისა, მტკნარი წყლის რესურსები შეზღუდულია. მისი დეფიციტი და დაბინძურება სულ უფრო აქტუალური პრობლემა ხდება. მნიშვნელოვანია ადრეული ასაკიდანვე განუვითარდეთ მოსწავლეებს წყლის მნიშვნელობის შესახებ ცნობიერება და ვასწავლოთ მისი პასუხისმგებლობით გამოყენება.
მე-7 კლასის მოსწავლეებისთვის ამ თემისა და წყლის რესურსების დაცვის საერთაშორისო დღისადმი მიძღვნილი სამოქალაქო განათლების გაკვეთილი მიზნად ისახავს მოსწავლეებისთვის წყლის მნიშვნელობის გაცნობას, ცხოვრების სხვადასხვა სფეროში მისი გამოყენების მნიშვნელობის გააანალიზებას, ასევე მის დაბინძურებასა და დეფიციტთან დაკავშირებულ პრობლემებზე დისკუსიას. იგი მოიცავს თეორიულ და პრაქტიკულ მასალას, რომელიც ეხმარება ბავშვებს, გააცნობიერონ წყლის რესურსების გლობალური და ადგილობრივი ასპექტები და იპოვონ მათი დაზოგვის გზები.
გაკვეთილის თემა: წყალი და მისი მნიშვნელობა საზოგადოებისთვის
გაკვეთილის მიზნები:
♦ საზოგადოების სიცოცხლისა და განვითარებისათვის წყლის მნიშვნელობის მოსწავლეებისთვის გაცნობა;
♦ წყლის დეფიციტსა და დაბინძურებასთან დაკავშირებულ პრობლემებზე ცნობიერების ამაღლება;
♦ წყლის რესურსების გამოყენებისადმი პასუხისმგებლობითი დამოკიდებულების ჩამოყალიბება.
რესურსები:
♦ პრეზენტაცია ინფოგრაფიკით;
♦ დავალების ბარათები;
♦ ვიდეო ბუნებაში წყლის ციკლის შესახებ;
♦ პლაკატები წყალთან დაკავშირებული გარემოსდაცვითი საკითხებით.
გაკვეთილის ხანგრძლივობა: 40 წუთი
გაკვეთილის მსვლელობა:
- საორგანიზაციო მომენტი (3წთ)
⇒ მოსწავლეების მისალმება
⇒ გაკვეთილის თემისა და მიზნების გამოცხადება
⇒ დასაფიქრებელი კითხვა: „შეიძლება თუ არა წყლის გარეშე ცხოვრება?“
- თემის შესავალი (7წთ)
⇒ მოკლე საუბარი წყლის მნიშვნელობაზე ადამიანებისა და ბუნებისათვის
⇒ ნახეთ ვიდეო ბუნებაში წყლის ციკლის შესახებ
⇒ დისკუსია: როგორ მოქმედებს წყალი ჩვენს ცხოვრებაზე?
- ძირითადი ნაწილი (20 წთ.)
ა) წყალი, როგორც რესურსი (10წთ)
⇒ სად გამოიყენება წყალი ყოველდღიურ ცხოვრებაში და მრეწველობაში?
დისკუსია: როგორ დაზოგოთ წყალი?
ბ) წყალთან დაკავშირებული პრობლემები (10წთ)
წყლის დაბინძურება: მიზეზები და შედეგები
⇒ წყლის დეფიციტი მსოფლიოს სხვადასხვა რეგიონში.
ჯგუფური მუშაობა: მოსწავლეებს ურიგდებათ ბარათები წყალთან დაკავშირებული პრობლემებით (მაგ. დაბინძურება, გვალვა, სასმელი წყლის ნაკლებობა) და ვარაუდობენ მათი გადაჭრის გზებს.
- მასალის კონსოლიდაცია (7წთ)
⇒ მოკლე ტესტი ან ვიქტორინა გაშუქებულ მასალაზე.
⇒ თამაში „ეკოლოგიური კვალი“: მოსწავლეები აფასებენ რამდენ წყალს მოიხმარენ ყოველდღიურ ცხოვრებაში და როგორ შეუძლიათ შეამცირონ მოხმარება.
- რეფლექსია და შეჯამება (3წთ)
⇒ დისკუსია: რა ახალი რამ ისწავლეთ?
⇒ რისი გაკეთება შეგიძლიათ პირადად წყლის დაზოგვისთვის?
⇒ საშინაო დავალება: მოამზადეთ მინი პროექტი თემაზე „როგორ დაზოგო წყალი?“
მოსალოდნელი შედეგები:
♦ მოსწავლეებს ესმით წყლის მნიშვნელობა საზოგადოებისა და ბუნებისათვის.
♦ რესურსების პასუხისმგებლობით მოხმარების უნარ-ჩვევების გამომუშავება.
♦ შეძლებს წყალთან დაკავშირებული პრობლემების გადაწყვეტის შეთავაზებას.
ეს გაკვეთილი დაეხმარება მოსწავლეებს, უკეთ გააცნობიერონ წყლის მნიშვნელობა და ისწავლონ ამ რესურსის პასუხისმგებლობით გამოყენება.
საკლასო აქტივობები
შექმნილი პროდუქტები
ნინო მაჩხანელი
მცხეთის მუნიციპალიტეტის სოფ. წეროვნის №3 საჯარო სკოლის სამოქალაქო განათლების მასწავლებელი