შეკითხვებს პასუხობს
ეროვნული სასწავლო გეგმის ექსპერტი როლანდ ხოჯანაშვილი
♦ ავტორიზაციასთან დაკავშირებით გავრცელდა აზრი, რომ ეს მოგონილია სკოლების რაოდენობის შესამცირებლად. რამდენად შეესაბამება სინამდვილეს?
ავტორიზაციის გასავლელად საჭიროა ოთხი სტანდარტის დაკმაყოფილება. არც ერთი სკოლის დახურვა არ არის სახელმწიფოს გეგმა, სურვილი, განზრახვა. ცხადია, სკოლამ უნდა შეასრულოს თავისი მისია: დააკმაყოფილოს ზოგადი განათლების ეროვნული მიზნების მოთხოვნები, მიაღწიოს საფეხურის შედეგებს და მოსწავლეები დაეუფლონ სასწავლო ცნებებს. არის კიდევ ბევრი დეტალი, რომელთა ჩამოთვლაც შორს წაგვიყვანს და ამიტომ, მოკლედ ვიტყვი, რომ ავტორიზაციის სტანდარტებიდან ერთ-ერთია სასკოლო კურიკულუმი, რომელიც კომპლექსურად აფასებს ცალკე აღებული საფეხურის სასკოლო სასწავლო გეგმას, რომლის განვითარებაც სასწავლო პროცესის კომპლექსურ დავალებებზე დაფუძნებას გულისხმობს. უფრო ნათლად რომ ვთქვათ, ერთ-ერთი ყველაზე ძვირი პროდუქტი, რომელიც სკოლას ესაჭიროება, არის კურიკულუმი. იგი ძვირი იმ თვალსაზრისითაა, რომ მოითხოვს დიდ დროსა და კომპეტენციას. კურიკულუმის შექმნაში ჩართული უნდა იყოს სასკოლო საზოგადოება და არა მხოლოდ კათედრის ერთი წევრი, ასევე, ესგ-ის საგნობრივ სტანდარტებთან უნდა იყოს შესაბამისობაში, ეფუძნებოდეს კონსტრუქტივიზმს და ა.შ. მკითხველი რომ არ დავაბნიოთ, ამისთვის მარტივი გზაც არსებობს: სკოლებს ხელთ ექნებათ საგნობრივი ექსპერტების მიერ შექმნილი კურიკულუმის სანიმუშო ვერსიები, რომელთა მოდიფიცირება მარტივია სკოლის საჭიროებების მიხედვით. რეზიუმედ დავამატებ, შედეგები რომ სასურველი გვქონდეს, უნდა განხორციელდეს კომპლექსური დავალებები ისე, როგორც ეს განსაზღვრულია „სწორი“ პედაგოგიკით.
♦ როგორ უნდა შემუშავდეს ან მოდიფიცირდეს კურიკულუმები?
ფაქტია, რომ სკოლებში კათედრების მუშაობა ისეთია, ხშირად, კრიტიკას ვერ უძლებს. საგნობრივი კათედრების გაძლიერება-ფუნქციონირება აუცილებელია სასწავლო პროცესის სწორად წარმართვისთვის. კათედრის ერთ-ერთი დანიშნულება კურიკულუმების მოდიფიცირება-დახვეწაა. ამით გუნდური პასუხისმგებლობის სისტემაც დაინერგება სკოლაში. კურიკულუმი არსებობს სკოლის და არა მასწავლებლის, ამიტომ მას ქმნიან/ცვლიან კათედრები.
♦ რა არის საჭირო კომპლექსური დავალების შექმნისა და განხორციელების პროცესის სწორად წარმართვისათვის?
კითხვა მასშტაბურია, თუმცა, ვცადოთ მოკლე პასუხის გაცემა ისევ კითხვებით. მასწავლებლის საქმიანობამ უნდა უპასუხოს შემდეგ შეკითხვებს:
⇒ რა მიზნით ვასწავლი?
⇒ რა მასალაზე დაყრდნობით ვასწავლი?
⇒ როგორ ვასწავლი?
⇒ როგორ ვაფასებ?
♦ მშობელთა ჩართულობის შესახებ რას გვეტყოდით?
სასკოლო თემის ერთი მნიშვნელოვანი რგოლი მშობელია. ევროპის ზოგ ქვეყანაში მშობლის ვალდებულება მკაცრადაა განსაზღვრული და იქ მხოლოდ უფლებებზე არ საუბრობენ. ჩვენთან, ნათელია, რომ მშობელთა პედაგოგიზაციის დონე არაა ძალიან მაღალი. ნახავთ მშობლებს, რომლებიც ისევ ორიენტირებული არიან ნიშნებზე, არ აქვთ კომუნიკაცია მასწავლებლებთან მოსწავლის წარმატების ფორმულების მისაგნებად და ა.შ. ჩვენი ვალდებულებაა, ავამაღლოთ მშობლების პედაგოგიზაციის დონე, ავუხსნათ, ცოდნის სახეებიდან, რა არის 21-ე საუკუნისთვის პრიორიტეტული და ა.შ. მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმის დანერგვის პროცესში მშობელთა ჩართულობის უზრუნველსაყოფად სასკოლო კურიკულუმის იდეაც გამოვიყენეთ. გასულ წელს უკვე ყველა სკოლამ უზრუნველყო მშობლები ინფორმაციით, რომელი პროდუქტების შექმნაზე იმუშავებდნენ მათი შვილები.
♦ საუბრობენ იმაზე, რომ აუცილებელია სასწავლო პროცესში ტექნოლოგიების ჩართვა. ბევრი ამის წინააღმდეგია და ამბობს, რომ ტექნოლოგიებთან ურთიერთობა სახიფათოა.
სახიფათოა ავტომობილით გადაადგილებაც, სამზარეულოში დანის გამოყენებაც, ცურვაც და ა.შ. ვამბობთ მათზე უარს? არა! ტექნოლოგიები, სწავლა-სწავლების პროცესში, ორ ფუნქციას ასრულებს: 1. ტექნოლოგიებით სასწავლო პროცესი უფრო საინტერესო ხდება მოსწავლისთვის; 2. ტექნოლოგიებით უფრო ეფექტურად მიმდინარეობს კომუნიკაცია სასკოლო საზოგადოების წევრებს შორის. გადავხედოთ უახლოეს წარსულს. პანდემიის პირობებში, ტექნოლოგიების გარეშე მივაღწევდით რამეს?!