ჯილდა ლომიძე
სსიპ ნიკო ნიკოლაძის სახელობის ხაშურის მუნივიპალიტეტის სოფელ ფლევის საჯარო სკოლის (შიდა ქართლი) მოქალაქეობის მასწავლებელი
საგნის სწავლა-სწავლებისას მნიშვნელოვანია მოსწავლეთა ინტერაქცია საკლასო ოთახში, რაც, თავის მხრივ, დამოკიდებულია იმ რესურსებზე, რომელსაც მასწავლებელი სთავაზობს მოსწავლეებს. წარსულში დარჩა ლექციური ტიპის გაკვეთილები, სადაც დომინანტი მასწავლებელი იყო და მოსწავლეები მხოლოდ მსმენელის როლს ასრულებდნენ. დღეს არსებული სწავლების მეთოდები საშუალებას გვაძლევს, დავგეგმოთ მოსწავლეზე ორიენტირებული გაკვეთილები,მაქსიმალურად დავაინტერესოთ მოსწავლე, გავზარდოთ მისი მოტივაცია და ჩავრთოთ საგაკვეთილო პროცესში.
მოგეხსენებათ, თითოეულ საგანს სწავლა-სწავლების სხვადასხვა მიზნები აქვს. მოქალაქეობის სწავლა-სწავლების მიზნებიდან ამჯერად შევჩერდები მხოლოდ შემდეგზე:
♦ მოსწავლეს გამოუმუშაოს მოქალაქისთვის საჭირო უნარ-ჩვევები (თანამშრომლობის, კონფლიქტის მართვის, სამეწარმეო და ფინანსური);
♦ მოსწავლეს გამოუმუშაოს ღირებულებები/დამოკიდებულებები (ადამიანის უფლებების, განსხვავებული აზრის პატივისცემა, ტოლერანტობა).
ამ მიზნების მიღწევის ერთ-ერთი საუკეთესო საშუალებაა ქეისებით სწავლება და მისი ეფექტურად დანერგვა სწავლა-სწავლების პროცესში.
ქეისები შედარებით ახალი სტრატეგიაა. ეს არის მოთხრობები, სიტუაციები ან განცხადებები, რომლებიც მოსწავლეებს სთავაზობს გადაუჭრელ და პროვოკაციულ საკითხებს, სიტუაციებს ან კითხვებს (ინდიანას უნივერსიტეტი, სასწავლო სახელმძღვანელო, 2005). ქეისებით სწავლების მეთოდი არის სწავლა მონაწილეობით, დისკუსიაზე დაფუძნებული გზა, სადაც მოსწავლეები იძენენ კრიტიკული აზროვნების, კომუნიკაციისა და ჯგუფური დინამიკის უნარებს. ეს არის პრობლემაზე დაფუძნებული სწავლის ტიპი, რომელიც საშუალებას აძლევს მოსწავლეებს სიტუაციური მაგალითი განიხილონ, როგორც საერთო საკლასო, ისე მცირე ჯგუფებში.
ზემოთ აღნიშნული განმარტების გარდა სწავლა-სწავლების ეს მეთოდი:
√ არის პარტნიორობაზე დამყარებული ურთიერთობა, როგორც მოსწავლესა და მასწავლებელს, ასევე მოსწავლეებს შორის;
√ ხელს უწყობს უფრო ეფექტურ კონტექსტუალურ სწავლებას და გრძელვადიანი მიზნების მიღწევას;
√ იგი პასუხობს კითხვებს: „როგორ“ და „რატომ“, რაც, თავის მხრივ, ხელს უწყობს მოსწავლეებში კრიტიკული აზროვნების განვითარებას;
√ აძლევს მოსწავლეებს საშუალებას „მიმოიხედონ გარშემო“ და დაინახონ მრავალფეროვანი პერსპექტივები.
ბრუნერი აცხადებს, რომ ქეისებით სწავლების მეთოდი ეფექტურია. ის იყენებს აქტიურ სწავლებას, გულისხმობს საკუთარი თავის აღმოჩენას, სადაც მასწავლებელი მხოლოდ ფასილიტატორის როლშია. გარდა ამისა, ამ მეთოდის საშუალებით, მოსწავლეებმა უნდა შეიმუშაონ გადაწყვეტილების მიღების უნარი. იგი აყალიბებს სასწავლო გარემოს იდეების გაცვლით, რაც ნდობას და პატივისცემას ნერგავს მოსწავლეებში.
როგორც სწავლების ყველა მეთოდს, ქეისებით სწავლებასაც აქვს თავისი უარყოფითი მხარე. როგორც ვიცით, თითოეულ ადამიანს აქვს საკუთარი არაცნობიერი მიკერძოებულობა, რაც აიძულებს მას, მიიღოს სუბიექტური გადაწყვეტილება, საკუთარი „კულტურის სათვალიდან“ შეხედოს, აღიქვას და გაიაზროს სიტუაცია. ქეისების სწავლების ერთ-ერთი მიზანი სწორედ ამ მიკერძოებულობის გავლენის შეზღუდვაა და თუ ამ აქტივობას სწორად და გონივრულად წარვმართავთ, ზემოხსენებულ უარყოფით ფაქტორსაც იოლად გადავლახავთ. ასეთ შემთხვევაში საჭიროა, მასწავლებელმა მოსწავლეთა ყურადღება ფაქტებისკენ მიაპყროს და ფაქტებზე დაფუძნებული მონაცემების შეგროვებით მოსწავლე უკვე თავად განსაზღვრავს სწორად, რა არის ფაქტი და რა მოსაზრება, რომ შესაძლოა მის მიერ დანახული პრობლემა სულაც არ იყოს ის, რისი დანახვაც მას სურს. შესაბამისად, მოსწავლე დაძლევს ქვეცნობიერს და, სავარაუდოდ, სწორ გადაწყვეტილებას მიიღებს.
ქეისებით სწავლება რომ ეფექტური იყოს და შედეგზე გაგვიყვანოს, აუცილებელი და მნიშვნელოვანია, რომ:
♦ შეთავაზებული ქეისი იყოს მცირე ზომის, რათა მოხდეს პრობლემის ეფექტური გაანალიზება;
♦ თემა უნდა იყოს ნაცნობი. თუ სიტუაციური ამოცანა შეიცავს სხვადასხვა დემოგრაფიულ მონაცემებსა და საჭიროებებს, რომლებიც მოსწავლეებისთვის უცნობია და შესწავლას საჭიროებს, ასეთ შემთხვევაში, ქეისებით სწავლების მეთოდი იქნება არაეფექტური;
♦ მასწავლებელმა სწორად შეარჩიოს თემა, რომელშიც კონკრეტულად იქნება წარმოდგენილი პრობლემა. ეს საშუალებას მისცემს მოსწავლეებს ყურადღების კონცენტრირება მოახდინონ უშუალოდ პრობლემასა და მისი გადაჭრის გზებზე;
♦ განსახილველი ქეისი უნდა შეესაბამებოდეს ეროვნული სასწავლო გეგმით გათვალისწინებულ მიზნებს და შედეგებს, სასწავლო თემას, სამიზნე აუდიტორიის ასაკობრივ თავისებურებებს და შესაძლებლობებს;
♦ არ უნდა შეიცავდეს დისკრიმინაციულ ელემენტებს, მისაღები უნდა იყოს ნებისმიერი ეთნიკური უმცირესობის წარმომადგენლისა თუ რელიგიური აღმსარებლობის მქონე მოსწავლისთვის. არ უნდა ლახავდეს მათ ღირებულებებს, ფასეულობებს და ეჭვქვეშ არ უნდა აყენებდეს მათ კულტურაში მიღებულ ცხოვრების წესებს.
ასე რომ, ქეისებით სწავლების მეთოდს აქვს ბევრად მეტი უპირატესობა, ვიდრე უარყოფითი მხარე. თუ მასწავლებელი სწორად განსაზღვრავს და დაგეგმავს, შედეგიც სასურველი იქნება. აღნიშნული მეთოდი საშუალებას აძლევს პედაგოგს, გააანალიზოს მოსწავლეთა ჩანაწერები და ანალიზის შედეგად გაიგოს პრობლემის გადაჭრის როგორი უნარ-ჩვევები აქვს თითოეულ მოსწავლეს, რის შემდეგაც მასწავლებელი მოსწავლეს მისცემს შესაბამის უკუკავშირს, რაც დაეხმარება მას, ჩაუღრმავდეს საკუთარ შეცდომას და კონტროლი გაუწიოს პრობლემის მოგვარების პროცესს.
აღნიშნულ მეთოდს ჩემს პრაქტიკაში სისტემატურად და ეფექტურად ვიყენებ. სახელმძღვანელოში არსებულ ქეისებთან ერთად მოსწავლეებთან შემაქვს ჩემ მიერ შედგენილი, პრობლემაზე დაფუძნებული სიტუაციური მაგალითები, რომლებიც სრულად შეესაბამება მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმით გათვალისწინებულ პრიორიტეტულ მიმართულებებს. აღნიშნული მეთოდი დამეხმარა საგაკვეთილო პროცესში აქტიურად ჩამერთო ისეთი მოსწავლეები, რომლებიც ვერ ახერხებენ თეორიული მასალის შესწავლას. ამ მეთოდმა საშუალება მომცა, მომეხდინა დაბალი აკადემიური მოსწრების მქონე მოსწავლეების სასწავლო პროცესში ინტერაქცია. ჩემს მოსწავლეებს მოსწონთ, როდესაც თავად პოულობენ პრობლემას, მსჯელობენ და ეძებენ მისი გადაჭრის გზებს, რაც, თავის მხრივ, ხელს უწყობს კრიტიკული აზროვნების, პრობლემის ამოცნობის, კვლევა-ძიების, თანამშრომლობის და სხვისი აზრის პატივისცემის უნარების განვითარებას.
წარმოგიდგენთ ჩემ მიერ შექმნილ ერთ-ერთ ქეისს, რომელიც შეესაბამება მესამე თაობის ეროვნლი სასწავლო გეგმით გათვალისწინებულ პრიორიტეტულ თემას, კერძოდ, ადამიანის უფლებებს.
„ჩვენს ქუჩაზე მრავალშვილიანი ოჯახი ცხოვრობს. მათ საცხოვრებელს სახლსაც ვერ უწოდებ, სადგომი უფროა: ფარღალალა კედლები და დამტვრეული სახურავი აქვს. არც არავინ ცდილობს მის შეკეთებას. ქარი და წვიმა, ალბათ, ოჯახის ხშირი სტუმარია. ამიტომაა, რომ მათი ეზოდან ხშირად ხველება ისმის. ალბათ ბავშვები გაციებული არიან. ექიმი და წამალი თვალით არ უნახავთ, თავადვე გამოკეთდებიან ხოლმე. თუმცა მათი უმცროსი ძმა სუსტი და საეჭვოდ ფერმკრთალია.
ოჯახის მამა ბაზარში მტვირთავად მუშაობს. საღამოობით მთვრალი ბრუნდება და ბაზრიდან მორჩენილი პროდუქტი მოაქვს. ალბათ, გადამყიდველები რასაც ვერ ყიდიან, უფასოდ აძლევენო, – დედამ თქვა.
ხო, იმას ვამბობდი, ოჯახის უფროსი მთვრალი ბრუნდება და აი, მაშინ იწყება, რაც იწყება. ამ დროს მამა ამბობს: „დაიწყო უფასო კონცერტიო“ და ტელევიზორს ხმამაღალზე აყენებს, რომ მეზობლებთან ამტყდარმა ხმაურმა და გინების ხმამ ჩვენამდე ნაკლებად მოაღწიოს.
დედამ რამდენჯერმე სცადა ჩარევა, პატრულს დავურეკავო, მაგრამ მამამ მკაცრად შეაჩერა: „რაც ჩვენი საქმე არ არის, ნუ ერევიო“.
ბავშვების სახელებიც კი არ ვიცით. უბნის ბავშვებთან არასდროს თამაშობენ. რომც მოინდომონ, არც კი ვიცი, მოგვინდება თუ არა მათთან თამაში. უფროსი ძმა მგონი სკოლაშიც არ დადის.ყოველ დილით მამამისთან ერთად მიდის და სახლშიც მასთან ერთად გვიან ბრუნდება. დანარჩენები ჯერ პატარები არიან.
ერთი სიტყვით, თითქოს სხვა სამყაროში ცხოვრობენ, სადაც, როგორც მამა ამბობს, ჩვენ არაფერი გვესაქმება“.
- თქვენი აზრით, ბავშვთა რომელი უფლებები ირღვევა ამ სიტუაციაში?
- ვის ეკისრება პასუხისმგებლობა?
- გამართლებულია თუ არა მთხრობელის ოჯახის პოზიცია? რა შედეგი შეიძლება მოჰყვეს „სხვის საქმეში არ ვერევის“ პოლიტიკას?
- თქვენ როგორ მოიქცეოდით მთხრობელის ადგილას?
აღნიშნული ქეისი დამეხმარა მოსწავლეები დაფიქრებულიყვნენ ადამიანის უფლებებზე, უკეთ გაიაზრეს რა უარყოფითი შედეგები შეიძლება მოჰყვეს ადამიანის გულგრილობას, განუვითარდათ ემპათიის უნარი და დაფიქრდენენ იმაზე, რომ აღნიშნული ფაქტი შესაძლებელია თითოეული ადამიანის ცხოვრებაში მოხდეს და თუ ჩვენც აღმოვჩნდებით მსგავს სიტუაციაში, რამდენად მნიშვნელოვანია, რომ ადამიანებმა ვიგრძნოთ სხვისი თანადგომა.
გამოყენებული ლიტერატურა:
Barnes, L. B., Christensen, C. R., & Hansen, A. J. (1994). Teaching and the case method (3rd ed.). Boston: Harvard Business School Press.
Boehrer, J, & Linsky, M. (1990). Teaching with cases: Learning to question. In M. D. Svinicki (Ed.), New Directions for Teaching and Learning: No. 42, The changing face of college teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
Bruner, R. (2002). Socrates’ muse: Reflections on effective case discussion leadership. New York: McGraw-Hill.
Christensen, C. R., Garvin, D. A., & Sweet, A. (Eds.). (1991). Education for judgment: The artistry of discussion leadership. Boston: Harvard Business School Press.
Indiana University, Bloomington, Campus Instructional Consulting. (n.d.). Teaching with the case method. In Indiana University Teaching Handbook. Retrieved June 23, 2010, from http://www.teaching.iub.edu/wrapper – big.php? section-id=case
Mitchell, T., & Rosenstiel, T. (2003). Background and tips for case study teaching. Retrieved June 23, 2010, from http://www.journalism.org/node/1757