ნინო შალამბერიძე
სსიპ წყალტუბოს მუნიციპალიტეტის სოფ. ზედა მესხეთის ბროწეულას საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასების მასწავლებელი
დაწყებით კლასებში, მათემატიკის სწავლებისას, დიდი მნიშვნელობა ენიჭება ზეპირი ანგარიშის უნარ-ჩვევების განვითარებას. ამიტომ, სწავლების პროცესში, ისეთი აქტივობები და მეთოდები უნდა დაიგეგმოს, რომლებიც ასეთი უნარების განვითარებას შეუწყობს ხელს. ასევე, გათვალისწინებული უნდა იქნეს მოსწავლეთა ინტერესი და შესაძლებლობები. ზეპირი ანგარიშის სწავლებისას, მეტად მომგებიანია შესაბამისი თემატური თამაშების შემუშავება. თამაში ბავშვისთვის სწავლების ეფექტური და ბუნებრივი ფორმაა, მას სკოლასთან ადაპტაციის პროცესის უმტკივნეულოდ გავლასა და მოსწავლის როლის სირთულეების დაძლევაში ეხმარება. ამ დროს მიღებული ცოდნა მოსწავლეებს მათთვის სასურველ გარემოში გადააქვთ, წარმოიქმნება დადებითი ემოციები, რაც, თავის მხრივ, სახალისოს ხდის სასწავლო პროცესს და საშუალებას აძლევს ბავშვებს, განავითარონ მაღალი სააზროვნო უნარები. აქედან გამომდინარე, პირველ კლასში, თამაშით სწავლება უფრო შედეგიანია მიზნის მისაღწევად.
თამაშით სწავლებას ღრმა ისტორიული ფესვები აქვს. მისი საშუალებით ბავშვები სწავლობენ სოციალიზაციას, იღებენ განათლებას, ერთდროულად, ერთობიან და ისვენებენ. თამაშით ნებისმიერი ცოდნის გადაცემაა შესაძლებელი. ამ მეთოდით სწავლება მოსწავლეებს დამოუკიდებლად აღმოჩენების გაკეთების შესაძლებლობას აძლევს. თამაში ბავშვებს ეხმარება, კარგად დაიმახსოვრონ შესწავლილი მასალა. გაკვეთილზე თამაში ზრდის მოტივაციასა და ენთუზიაზმს.
თამაშის, როგორც სწავლების მეთოდის, გამოყენების უპირატესობები სასწავლო პროცესში:
- თამაშით სწავლება სწავლის პროცესს სასიამოვნოს ხდის. ეს, თავისთავადაც, ხელს უწყობს საგანმანათლებლო პროცესისადმი ბავშვების მუდმივი ინტერესის ფორმირებას;
- თამაშით სწავლების მეთოდები პროცესს სახალისოსა და საინტერესოს ხდის და უზრუნველყოფს მაღალხარისხიანი ცოდნის მიღებას. იმას, რაც დაიზუთხა, ივიწყებს რამდენიმე დღეში; ის, რაც თამაშში აითვისა, ბავშვს მთელი ცხოვრება ახსოვს;
- როცა ბავშვი თამაშით სწავლობს, შედეგს სწრაფადვე ხედავს: „მოიგო“ ან „წააგო“. „მოგების“ შემთხვევაში, მიღებული ცოდნის განმტკიცება ხდება; „წაგების“ შემთხვევაში, დასწავლის მოტივაცია ძლიერდება.
ჩემი პრაქტიკიდან გაგიზიარებთ „კამათლებით თამაშის“ მეთოდს ზეპირი ანგარიშის სწავლებისას. ამისათვის საჭიროა სხვადასხვა ზომისა და ფორმის კამათლები, რომელიც თავადაც შეგვიძლია დავამზადოთ. მოსწავლეებს ვაწვდით ინსტრუქციას: გააგორონ კამათელი და მიღებული რიცხვები შეკრიბონ ზეპირად. თამაში სრულდება როგორც მთლიან კლასთან, ასევე წყვილებში.
ვარიანტი 1. თამაში მთელ კლასთან
აქტივობის აღწერა: მასწავლებელი მოსწავლეებს აჩვენებს კამათლებს და აძლევს ინსტრუქციას, გააგორონ კამათელი და შეასრულონ რიცხვებზე მოქმედებები (შეკრება ან გამოკლება) ზეპირად.
აქტივობის მსვლელობა: მოსწავლეები აკეთებენ წრეს. შუაგულში გამოდიან სათითაოდ და აგორებენ კამათელს. ასრულებენ რიცხვებზე მოქმედებებს ზეპირად. თამაში გრძელდება მანამ, ვიდრე ყველა მოსწავლე არ გააგორებს კამათელს. იმარჯვებენ ის მოთამაშეები, რომლებიც სწორად ასრულებენ რიცხვებზე მოქმედებებს ზეპირად.
ვარიანტი 2.
აქტივობის აღწერა: თამაში სრულდება წყვილებში. მეწყვილეები აგორებენ კამათლებს (სამაგიდო კამათელი), ასრულებენ რიცხვებზე მოქმედებებს ზეპირად. გამარჯვებულია ის მოთამაშე, რომელიც ყველა ჯერზე სწორად დაასახელებს გამოთვლებს.
აღნიშნული მეთოდი ეხმარება მოსწავლეებს ზეპირი ანგარიშის უნარ-ჩვევების განვითარებაში. ხელს უწყობს მოსწავლეთა ჩართულობას სასწავლო პროცესში.
დრო გადის, მაგრამ თამაში სასწავლო პროცესში მაინც არ კარგავს აქტუალობას. მოსწავლეები სასწავლო მიზნის მისაღწევად სიამოვნებით ერთვებიან დიდაქტიკურ თამაშებში და უადვილდებათ სასწავლო მასალის აღქმა. უმცროსკლასელთათვის იცვლება სასწავლო თამაშების შინაარსი და მიმართულება. ჩნდება ახალი თამაშები, მრავალფეროვანი წესებითა და პირობებით, ბევრად უფრო საინტერესო, მიმზიდველი და გააზრებული.