ინტეგრირებული პროექტი – სახელმწიფო ენა და ისტორია
პროექტზე დაფუძნებული სწავლება არის მეთოდი, რომელიც სრულიად განსხვავებულია ტრადიციული სწავლების მეთოდისგან. ის ავითარებს მოსწავლეებში სხვადასხვა უნარს: დაკვირვების, მოძიების, კვლევის, პრეზენტაციის, გუნდური მუშაობის, ლიდერობისა და პრობლემის გადაჭრის უნარებს; ხელს უწყობს საგანთაშორის ინტეგრირებას, კრიტიკული აზროვნების განვითარებას, თანამშრომლობითი კულტურის ჩამოყალიბებას…
მისი გამოყენება, ნებისმიერი საგნის სწავლების დროს, ქმნის საინტერესო სასწავლო გარემოს მოსწავლეებისთვის. პროექტზე დაფუძნებული სწავლების დროს წინასწარ უნდა იყოს გაწერილი მიზანი, განსახორციელებელი აქტივობების ჩამონათვალი, მათი შესრულების ვადები, სასწავლო რესურსები და ა.შ.
პროექტზე დაფუძნებული სწავლება საჭიროებს ახალი ინფორმაციის მოძიებას. არსებული პრობლემის გადასაჭრელად მოსწავლეებმა უნდა მოიძიონ დამატებითი ინფორმაცია, გამოიტანონ დასკვნები და ჩამოუყალიბდეთ გარკვეული შეხედულება მოცემულ საკითხთან დაკავშირებით.
მოსწავლეთა ინტერესებისა და შესაძლებლობების გათვალისწინებით, შევარჩიეთ პროექტის თემა: „ოცდაექვსი საუკუნის წინათ ქმნიდნენ ქართულ ანბანს“. რადგან ქართულსა და ისტორიაში ერთსა და იმავე თემას გადიოდნენ, გადავწყვიტეთ, დაგვეგეგმა ინტეგრირებული პროექტი, რომელიც მოსწავლეებს შესაძლებლობას მისცემდა, გასცნობოდნენ ქართული დამწერლობის განვითარების ისტორიას, საქართველოს ისტორიიდან უძველესი და უმნიშვნელოვანესი მეფის, ფარნავაზის, მოღვაწეობას, შეისწავლიდნენ ქართული ანბანის წარმოშობის შესახებ არსებულ თეორიებს, ანბანის განვითარების საფეხურებსა და ძველ ქართულ დამწერლობას. ძველი ქართული ანბანისა და საქართველოს ისტორიიდან უმნიშვნელოვანესი პერიოდის შესწავლა მათი ცოდნის გამდიდრების წყარო იქნება.
საბოლოო პროდუქტი: მოსწავლეები შექმნიან პოსტერებს, კომიქსებს, ხელნაკეთ წიგნებსა და PPT პრეზენტაციებს.
მოსწავლეთა ასაკი: 12 წელი
ვადები (ხანგრძლივობა): 1 თვე
პროექტის მსვლელობა (ძირითადი აქტივობები):
გამოწვევის ფაზაზე მოსწავლეები უპასუხებენ კითხვებს:
- რა იცით მეფე ფარნავაზის შესახებ?
- რითია ცნობილი მეფე ფარნავაზი?
- რა იცით ქართული ანბანის შესახებ?
- განვითარების რამდენი საფეხური განვლო ქართულმა ანბანმა?
- რა ცნობები არსებობს ქართული ანბანის წარმოშობის შესახებ?
მოსწავლეები ნახავენ ფილმს:
შეავსებენ კითხვარს — „ვიცი, გავიგე, მინდა ვიცოდე“. ისინი შეეცდებიან, პარალელი გაავლონ იმდროინდელ და თანამედროვე ადმინისტრაციულ დაყოფას შორის, ისაუბრებენ, რა მსგავსებასა და განსხვავებას ხედავენ.
წაიკითხავენ ნაწყვეტს ლეონტი მროველის მოთხრობიდან „ფარნავაზ მეფის ცხოვრება“. ინტერნეტის საშუალებით მოიძიებენ დამატებით ინფორმაციას მეფე ფარნავაზის შესახებ. შეადარებენ ისტორიულ და მხატვრულ ტექსტებს ერთმანეთს. დააკვირდებიან „ქართლის ცხოვრების“ ტექსტში ფარნავაზის შესახებ რა უნდა იყოს ლეგენდარული და რა ნამდვილი. გაეცნობიან ქართული ანბანის წარმოშობისა და განვითარების შესახებ არსებულ თეორიებს. შეისწავლიან ძველ ქართულ დამწერლობას; ეწვევიან ხელნაწერთა მუზეუმს და გაეცნობიან უძველეს ხელნაწერებს.
მოსწავლეები გააცოცხლებენ ფარნავაზისეულ ეპოქას როლური თამაშის საშუალებით. ისინი შეეცდებიან, მოირგონ ფარნავაზის, აზოს, ქუჯის და სხვათა როლები და მოვლენები საკუთარი ხედვის კუთხიდან გადმოსცენ. შექმნიან ალტერნატიულ ისტორიას, მაგალითად, რა მოხდებოდა ფარნავაზს განძი რომ არ აღმოეჩინა ან როგორ განვითარდებოდა ისტორია, ბრძოლის დროს აზოს რომ გაემარჯვა და ა.შ. მოამზადებენ პოსტერებს, კომიქსებს, ხელნაკეთ წიგნებსა და PPT პრეზენტაციებს. ნამუშევრებს წარადგენენ კლასის წინაშე.
პროექტის სასწავლო მიზნები/სწავლის შედეგები:
♦ მოსწავლეებს შეექმნებათ ზოგადი წარმოდგენა ფარნავაზ მეფეზე;
♦ მოიძიებენ და გაეცნობიან ქართული ანბანის წარმოშობის შესახებ არსებულ წყაროებს;
♦ გაეცნობიან ქართული ანბანის განვითარების ეტაპებს;
♦ იმუშავებენ ჯგუფურად და შექმნიან პოსტერებს, კომიქსებს, ხელნაკეთ წიგნებსა და PPT პრეზენტაციებს;
♦ მოაწყობენ საკუთარი ნამუშევრების პრეზენტაციებს.
მოსწავლეთათვის პროექტული სწავლება, არაფორმალური განათლება ძალიან მნიშვნელოვანია. ეს ხელს უწყობს დემოკრატიული მოქალაქის ჩამოყალიბების პროცესს და მოსწავლეებს აქტიურ მოქალაქეებად აყალიბებს, რომლებიც საზოგადოებრივ ცხოვრებაში მნიშვნელოვან წვლილს შეიტანენ.
მაია ოღრაპიშვილი
სსიპ თბილისის №156 საჯარო სკოლის სახელმწიფო ენის მასწავლებელი
მაია გოგიშვილი
სსიპ თბილისის №156 საჯარო სკოლის ისტორიის მასწავლებელი