31 იანვარი, პარასკევი, 2025

ნუ ვი­უ­ხე­შებთ, გა­ვუფ­რ­თხილ­დეთ ერ­თ­მა­ნეთს!

spot_imgspot_img

რო­გორც ცნო­ბი­ლია, ყო­ვე­ლი ეპო­ქის­თ­ვის და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლია სხვა­დას­ხ­ვა სა­ხის და­ა­ვა­დე­ბა­ნი, რო­მელ­თა თა­ვი­დან აცი­ლე­ბა მე­დი­ცი­ნის მუ­შაკ­თა უპირ­ვე­ლე­სი ამო­ცა­ნაა. მა­გა­ლი­თად, შუა სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში, ადა­მი­ა­ნებს მუსრს ავ­ლებ­და შა­ვი ჭი­რი და კეთ­რი, მოგ­ვი­ა­ნე­ბით მას მოჰ­ყ­ვა პარ­ტახ­ტი­ა­ნი ტი­ფი, სუ­რა­ვან­დი, მე­ო­ცე სა­უ­კუ­ნემ კი წარ­მოშ­ვა ნევ­რო­ზი, შიდ­სი და ა.შ. ჯან­მ­რ­თე­ლო­ბის დაც­ვის სა­ერ­თა­შო­რი­სო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ე­ბის მო­ნა­ცე­მე­ბით, უკა­ნას­კ­ნე­ლი 70 წლის მან­ძილ­ზე – ნევ­რო­ზის სხვა­დას­ხ­ვა და­ა­ვა­დე­ბე­ბის შემ­თხ­ვე­ვებ­მა 24-ჯერ იმა­ტა. სპე­ცი­ა­ლის­ტ­თა აზ­რით, ყო­ვე­ლი­ვე ამის მი­ზე­ზია ცხოვ­რე­ბის დაჩ­ქა­რე­ბუ­ლი ტემ­პი, მეც­ნი­ე­რულ-ტექ­ნი­კუ­რი რე­ვო­ლუ­ცია. იშ­ვი­ა­თად შეხ­ვ­დე­ბით დღეს კაცს, დრო­ის უკ­მა­რი­სო­ბას რომ არ უჩი­ო­დეს. ჩვენ გა­მუდ­მე­ბით სადღაც მი­ვიჩ­ქა­რით, ერ­თ­დ­რო­უ­ლად ათას საქ­მეს ვე­ჭი­დე­ბით და, რო­ცა სა­ა­მი­სოდ დრო აღარ გვყოფ­ნის, ვნერ­ვი­ულბთ, ვღი­ზი­ან­დე­ბით. სწო­რედ ჩვენს დრო­ში გაჩ­ნ­და ათას­გ­ვა­რი ნევ­რო­ზი. დი­ლით გვე­ში­ნია, სამ­სა­ხურ­ში არ და­ვაგ­ვი­ა­ნოთ და უფ­რო­სის საყ­ვე­დუ­რი არ და­ვიმ­სა­ხუ­როთ. ამი­ტომ კი­დევ უფ­რო ვღი­ზი­ან­დე­ბით, რო­ცა სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ტრან­ს­პორ­ტი იგ­ვი­ა­ნებს. გა­მოცხად­დე­ბი სამ­სა­ხურ­ში და იქ ვი­ღაც კი­დევ უფ­რო აგიშ­ლის ისე­დაც აწე­წილ ნერ­ვებს. სა­ღა­მოს ბრუნ­დე­ბი შინ დაღ­ლილ-და­ქან­ცუ­ლი და ის­მენ მე­უღ­ლის საყ­ვე­დუ­რებს, ხან სა­მარ­თ­ლი­ან­სა და ხან უსა­მარ­თ­ლოს.

სამ­სა­ხუ­რე­ობ­რივ კონ­ფ­ლიქ­ტებს, ოჯა­ხურ კო­ლი­ზი­ებს ემა­ტე­ბა დი­დი ქა­ლა­ქე­ბის ხმა­უ­რი, სა­ცო­ბე­ბი, ტე­ლე­ვი­ზი­ით, ვი­დე­ო­ფილ­მე­ბით მე­ტის­მე­ტი გა­ტა­ცე­ბა და კი­დევ ვინ იცის, რა.

ნევ­რო­ზი შე­იძ­ლე­ბა გა­მო­იწ­ვი­ოს ხან­გ­ძ­რ­ლივ­მა უარ­ყო­ფით­მა ემო­ცი­ებ­მა, ცუდ­მა სა­ყო­ფაცხოვ­რე­ბო პი­რო­ბებ­მა, მო­უწყო­ბელ­მა პი­რად­მა ცხოვ­რე­ბამ, სის­ტე­მა­ტურ­მა გა­დაღ­ლი­ლო­ბამ და სხვა.

მო­ზარ­დებ­ში ნევ­რო­ზის გა­მომ­წ­ვევ მი­ზეზ­თა შო­რის, სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი ასა­ხე­ლე­ბენ ადა­მი­ა­ნი­სათ­ვის სა­ჭი­რო ცოდ­ნის მო­ცუ­ლო­ბის გა­ნუხ­რელ ზრდას. ფსი­ქო­ლო­გე­ბი ამ­ტ­კი­ცე­ბენ, რომ ადა­მი­ა­ნის­თ­ვის სა­ვალ­დე­ბუ­ლო ცოდ­ნის მო­ცუ­ლო­ბა, ყო­ველ 10-15 წე­ლი­წად­ში, ორ­მაგ­დე­ბა, რაც სწავ­ლე­ბის პე­რი­ო­დის გა­ხან­გ­ძ­ლი­ვე­ბას და სას­წავ­ლო პროგ­რა­მე­ბი­სა და სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ე­ბის გა­დატ­ვირ­თ­ვას იწ­ვევს.

ჩვენს რეს­პუბ­ლი­კა­ში ზო­გი­ერ­თი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლოს მო­ცუ­ლო­ბა, უკა­ნას­კ­ნელ ოც წე­ლი­წად­ში, თით­ქ­მის ორ­ჯერ გა­ი­ზარ­და. ფი­ზი­ო­ლოგ­თა მტკი­ცე­ბით, 14-15 წლის მო­ზარ­დის სას­წავ­ლო დატ­ვირ­თ­ვა, დღე­ში, არ უნ­და აღე­მა­ტე­ბო­დეს 6-6,5 სა­ათს, სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში კი, ბე­ჯით მოს­წავ­ლე­ებს, დღე­ში, 10-12 სა­ათს უხ­დე­ბათ მუ­შა­ო­ბა, ე.ი. გა­ცი­ლე­ბით მეტ ხანს, ვიდ­რე ზო­გი­ერთ უფ­როს ადა­მი­ანს.

ინ­ფორ­მა­ცი­ის ნა­კა­დი სულ უფ­რო და უფ­რო იზ­რ­დე­ბა. ყო­ვე­ლი­ვე ამის ათ­ვი­სე­ბას კი ბევ­რი ჩვენ­გა­ნი ძი­ლის ხარ­ჯ­ზე ცდი­ლობს, რა­საც ქრო­ნი­კუ­ლი ძი­ლის უკ­მა­რი­სო­ბა მოს­დევს, და თუ ეს სის­ტემ­ტუ­რად მე­ორ­დე­ბა, იწყე­ბა ნერ­ვუ­ლი სის­ტე­მის გა­მო­ფიტ­ვა და ნევ­რო­ზი.

დღე­ვან­დე­ლი ბავ­შ­ვე­ბი ფი­ზი­კუ­რად და გო­ნებ­რი­ვად უფ­რო გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი რომ არი­ან, ვიდ­რე მა­თი მა­მე­ბი და პა­პე­ბი იყ­ვ­ნენ ამა­ვე ასაკ­ში, ამა­ზე დღეს არა­ვინ დაvობს, მაგ­რამ ამას ოდ­ნა­ვა­დაც არ შე­უმ­ცი­რე­ბია ნევ­რო­ზით და­ა­ვა­დე­ბუ­ლი და ახ­ლომ­ხედ­ვე­ლი ახალ­გაზ­რ­დე­ბის რიცხ­ვი. პი­რი­ქით, მა­თი რა­ო­დე­ნო­ბა კი­დევ უფ­რო იზ­რ­დე­ბა. ამას­თან, ავად­მ­ყო­ფო­ბის შემ­თხ­ვე­ვე­ბი უფ­რო ხში­რია მა­თე­მა­ტი­კის გაძ­ლი­ე­რე­ბუ­ლი სწავ­ლე­ბის სკო­ლებ­ში, ასე­ვე იq, სა­დაც საგ­ნე­ბის ნა­წი­ლი უცხო­ურ ენებ­ზე ის­წავ­ლე­ბა ან სწავ­ლე­ბა მთლი­ა­ნად უცხო­ურ ენა­ზე მიმ­დი­ნა­რე­ობს.

გა­დამ­დებ და­ა­ვა­დე­ბა­თა თა­ვი­დან ასა­ცი­ლებ­ლად, ადა­მი­ა­ნებს პა­ტა­რა­ო­ბი­დან­ვე უკე­თე­ბენ აც­რებს, მაგ­რამ ამ მი­მარ­თე­ბით თით­ქ­მის არა­ფე­რი კეთ­დე­ბა ნევ­რო­ზის პრო­ფი­ლაქ­ტი­კის­თ­ვის. მარ­თა­ლია, მე­დი­ცი­ნის მუ­შა­კე­ბი მკურ­ნა­ლო­ბენ ასეთ ავად­მ­ყო­ფებს, მაგ­რამ ისი­ნი შე­დეგს ებ­რ­ძ­ვი­ან და არა მის გა­მომ­წ­ვევ მი­ზე­ზებს. აქ სა­ჭი­როა მთე­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის, ყო­ვე­ლი ჩვენ­გა­ნის, გან­სა­კუთ­რე­ბით კი პე­და­გო­გე­ბის, ერ­თ­სუ­ლო­ვა­ნი შე­თან­ხ­მე­ბუ­ლი მოქ­მე­დე­ბა და მუ­შა­ო­ბა.

ცხა­დია, ეს ისე არ უნ­და გა­ვი­გოთ, რომ ადა­მი­ა­ნის ცხოვ­რე­ბა მი­დი­ო­დეს რა­ი­მე აღელ­ვე­ბის, კონ­ფ­ლიქ­ტის, გა­ღი­ზი­ა­ნე­ბი­სა და გა­ნერ­ვი­უ­ლე­ბის გა­რე­შე. არა, ეს შე­უძ­ლე­ბე­ლია. ადა­მი­ა­ნე­ბი, ძა­ლა­უ­ნე­ბუ­რად, ღი­ზი­ან­დე­ბი­ან თა­ვი­ან­თი პრო­ფე­სი­უ­ლი მო­ვა­ლე­ო­ბის შეს­რუ­ლე­ბის დრო­საც, მაგ­რამ ამას, სა­ბედ­ნი­ე­როდ, ზი­ა­ნი არ მო­აქვს. მა­გა­ლი­თად, პე­და­გო­გი ღე­ლავს საჩ­ვე­ნე­ბე­ლი გაკ­ვე­თი­ლის წინ, ქი­რურ­გი  ოპე­რა­ცი­ის დაწყე­ბის წინ, მსა­ხი­ო­ბი – სცე­ნა­ზე გას­ვ­ლის წინ, სპორ­ტ­ს­მე­ნი – შე­ჯიბ­რე­ბის დაწყე­ბის წინ და ა.შ. ასე­თი მღელ­ვა­რე­ბა ბუ­ნებ­რი­ვი და გა­სა­გე­ბია, მაგ­რამ სულ სხვაა უხე­შო­ბა, კინ­კ­ლა­ო­ბა, უსა­ფუძ­ვ­ლო ლან­ძღ­ვა-გი­ნე­ბა, რაც, სამ­წუ­ხა­როდ, ამ ბო­ლო დროს, გახ­შირ­და და რა­საც ხში­რად ნერ­ვე­ბის აშ­ლი­ლო­ბა და სტე­ნო­კარ­დია მოს­დევს, ბო­ლოს კი – მი­ო­კარ­დი­ის ინ­ფარ­ქ­ტი.

ცხა­დია, ყო­ვე­ლი უხე­შო­ბა ინ­ფარ­ქ­ტით არ მთავ­რ­დე­ბა, მაგ­რამ სუს­ტი ნე­ბის­ყო­ფი­სა და ჯან­მ­რ­თე­ლო­ბის ადა­მი­ა­ნის­თ­ვის შე­იძ­ლე­ბა სიკ­ვ­დი­ლის მი­ზე­ზად იქ­ცეს. ამი­ტომ სა­ჭი­როა, გა­ვუფ­რ­თხილ­დეთ რო­გორც სა­კუ­თარ, ისე სხვის ნერ­ვებს.

უხე­შო­ბა, უტაქ­ტო­ბა და ავ­ყი­ა­ო­ბა უკულ­ტუ­რო­ბის ძი­რი­თა­დი ნი­შა­ნია. კულ­ტუ­რულ­მა კაც­მა უნ­და შეძ­ლოს ყო­ველ­გ­ვარ ვი­თა­რე­ბა­ში თა­ვის ხელ­ში აყ­ვა­ნა, სა­კუ­თა­რი გრძნო­ბე­ბის მო­თოკ­ვა და წო­ნას­წო­რო­ბის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა. მაგ­რამ ამის თქმა ად­ვი­ლია, შეს­რუ­ლე­ბა კი — ძნე­ლი.

ნერ­ვუ­ლი სის­ტე­მის მოშ­ლი­ლო­ბის თა­ვი­დან აცი­ლე­ბის წი­ნა­აღ­მ­დეგ ბრძო­ლა ბავ­შ­ვის ჩვი­ლო­ბი­დან­ვე უნ­და და­ვიწყოთ. პა­ტა­რე­ბი უნ­და და­ვიც­ვათ იმ გან­ც­დე­ბის­გან, რაც ტრავ­მას აყე­ნებს მათ ფსი­ქი­კას (მშობ­ლე­ბის ჩხუ­ბი, სა­ში­ში ამ­ბე­ბის მო­ყო­ლა, ანა­ლო­გი­უ­რი ხა­სი­ა­თის ვი­დე­ო­ფილ­მე­ბის სის­ტე­მა­ტუ­რი ნახ­ვა და ა.შ.), მაგ­რამ, რო­გორც დი­დი უკ­რა­ი­ნე­ლი პე­და­გო­გი ვა­სილ სუ­ხომ­ლინ­ს­კი გვას­წავ­ლის, მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის ცხოვ­რე­ბის ჩრდი­ლო­ვა­ნი მხა­რე­ე­ბის და­ფარ­ვა და ყვე­ლაფ­რის ვარ­დის­ფე­რებ­ში წარ­მო­სახ­ვაც არ ვარ­გა.

ბავ­შ­ვი არ უნ­და მი­ვაჩ­ვი­ოთ იმ აზრს, რომ ამ­ქ­ვეყ­ნად ყვე­ლა­ფე­რი იოლია, რომ ეს წუ­თი­სო­ფე­ლი გაშ­ლი­ლი სუფ­რაა. პა­ტა­რამ კარ­გად უნ­და იცო­დეს, რომ სი­ხა­რულ­თან, გან­ცხ­რო­მით ცხოვ­რე­ბას­თან ერ­თად, ადა­მი­ა­ნის მუდ­მი­ვი თა­ნამ­გ­ზავ­რია მწუ­ხა­რე­ბა, ტან­ჯ­ვა-წვა­ლე­ბა, თო­რემ ხელთ შეგ­ვ­რ­ჩე­ბა სა­თუ­თი, ოთა­ხის ყვა­ვი­ლი­ვით აზი­ზად და ლო­ლი­ა­ო­ბით გაზ­რ­დი­ლი პი­როვ­ნე­ბა, პირ­ველ­სა­ვე სიძ­ნე­ლის წი­ნა­შე რომ წა­ი­ბორ­ძი­კებს და, თუ ხე­ლი არ შე­აშ­ვე­ლე, ვინ იცის, რა სა­ში­ნელ უბე­დუ­რე­ბას და­ა­ტეხს სა­კუ­თარ თავ­საც და ახ­ლობ­ლებ­საც. ბავ­შ­ვებს პა­ტა­რა­ო­ბი­დან­ვე უნ­და ჩა­ვუ­ნერ­გოთ ადა­მი­ა­ნე­ბის სიყ­ვა­რუ­ლი, სი­კე­თე, მათ­და­მი პა­ტი­ვის­ცე­მის გრძნო­ბა, გან­ვუ­ვი­თა­როთ ნე­ბის­ყო­ფა, ვას­წავ­ლოთ მუდ­მი­ვი ემო­ცი­ე­ბის­გან თა­ვის შე­კა­ვე­ბა, თა­ვის და­ჭე­რა, სა­კუ­თარ თავ­ში ემო­ცი­უ­რი აფეთ­ქე­ბის ჩაქ­რო­ბა. აქ­ვე უნ­და აღი­ნიშ­ნოს, რომ თა­ნა­მედ­რო­ვე აღ­ზ­რ­დის სის­ტე­მა ხში­რად სწო­რედ ამ უკა­ნას­კ­ნელ მოთხოვ­ნე­ბამ­დეა დაყ­ვა­ნი­ლი: „იყა­ვი თავ­შე­კა­ვე­ბუ­ლი“, „შე­გეძ­ლოს თა­ვის და­ჭე­რა“, „ამას მო­ითხოვს ზრდი­ლო­ბა და ინ­ტე­ლი­გენ­ტო­ბა“. ასეთ მი­მარ­თ­ვებს ხში­რად გა­ი­გო­ნებთ რო­გორც სკო­ლა­ში, ისე ოჯახ­ში, მაგ­რამ გა­მუდ­მე­ბუ­ლი „თვით­და­მუხ­რუ­ჭე­ბა“ და გან­უმუხ­ტა­ვი ემო­ცი­ე­ბი, თა­ვის მხრივ, ფი­ზი­ო­ლო­გი­უ­რი რე­გუ­ლა­ტო­რუ­ლი მე­ქა­ნიზ­მის რღვე­ვას იწ­ვევს და და­ა­ვა­დე­ბას წარ­მო­შობს. ცნო­ბი­ლი მფრი­ნა­ვი – კონ­ს­ტ­რუქ­ტო­რი მა­რი­ნა პო­პო­ვი­ჩი იგო­ნებს, რომ ერ­თხელ ჰა­ერ­ში თვით­მ­ფ­რი­ნავ­მა მარ­თ­ვა და­კარ­გა და ვარ­დ­ნა და­იწყო, რა­მაც ეკი­პა­ჟის წევ­რ­თა პა­ნი­კა გა­მო­იწ­ვია. მა­თი დამ­შ­ვი­დე­ბის მიზ­ნით, მა­რი­ნამ გახ­ს­ნა ხელ­ჩან­თა, ამო­ი­ღო სარ­კე, პო­მა­და და ტუ­ჩე­ბის შე­ღებ­ვა და­იწყო. მან­ქა­ნა რა­ღაც სას­წა­უ­ლით გა­დარ­ჩა. ძირს დაშ­ვე­ბუ­ლი ის თავს ბედ­ნი­ე­რად გრძნობ­და – ხუმ­რობ­და, იცი­ნო­და, ღა­მით კი, რო­ცა უკ­ვე ეძი­ნა, და­ეწყო ხან­მოკ­ლე, მაგ­რამ მძი­მე ნერ­ვუ­ლი მოშ­ლი­ლო­ბა. აი, ასე ძვი­რი და­უჯ­და ემო­ცი­ე­ბის­გან გან­მუხ­ტ­ვა მა­რი­ნა პო­პო­ვიჩს.

დაგ­რო­ვი­ლი ემო­ცი­ის და­ო­კე­ბა, შე­კა­ვე­ბა ძალ­ზე ძნე­ლია. ამას მხო­ლოდ ძლი­ე­რი ნე­ბის­ყო­ფის ადა­მი­ა­ნე­ბი ახერ­ხე­ბენ. გა­მოც­დილ­მა გა­მომ­ძი­ებ­ლებ­მა იცი­ან, რომ მკვლე­ლი ვერ მო­ის­ვე­ნებს, ვერ გა­უძ­ლებს სინ­დი­სის ქენ­ჯ­ნას,  ვიდ­რე არ მი­ვა იქ, სა­დაც მკვლე­ლო­ბა ჩა­ი­დი­ნა. ამი­ტომ, იქ­ვე ჩა­უ­საფ­რ­დე­ბი­ან ხოლ­მე და დამ­ნა­შა­ვეს ამ­ხე­ლენ. აღ­სა­რე­ბა – სა­ი­დუმ­ლო ცოდ­ვე­ბის აღი­ა­რე­ბა – სხვა არა­ფე­რია, თუ არა და­უძ­ლე­ვე­ლი სურ­ვი­ლი, რომ  გა­ნი­მუხ­ტოს, გუ­ლი მო­ი­ო­ხოს ცოდ­ვილ­მა.

ა. ჩე­ხოვს, რო­მელ­მაც მშვე­ნივ­რად იცო­და ემო­ცი­ის კა­ნო­ნე­ბი, აქვს შე­სა­ნიშ­ნა­ვი მოთხ­რო­ბა „სევ­და“. მი­სი ლა­იტ­მო­ტი­ვი ასე­თია: მო­ხუც მე­ეტ­ლეს ერ­თა­დერ­თი ვა­ჟიშ­ვი­ლი ჰყავ­და და ისიც  მო­უკ­ვ­და. გა­ნუ­ზო­მე­ლია მი­სი მწუ­ხა­რე­ბა. სურს, ვინ­მეს გა­უ­ზი­ა­როს თა­ვი­სი დარ­დი და გუ­ლი გა­და­ა­ყო­ლოს, მაგ­რამ ამა­ოდ. მო­ხუ­ცი­სა და მი­სი დარ­დის­თ­ვის არა­ვის სცა­ლია. რა­კი ადა­მი­ა­ნებ­ში ვერ ჰპო­ვა თა­ნაგ­რ­ძ­ნო­ბა, უბე­დუ­რი მო­ხუ­ცი იძუ­ლე­ბუ­ლი გახ­და, თა­ვის ცხენს გა­სა­უბ­რე­ბო­და და მის­თ­ვის გა­ე­ზი­ა­რე­ბი­ნა მწუ­ხა­რე­ბა. სა­ღა­მოს იგი ცხენს აჭ­მევს და გულს გა­და­უშ­ლის. რო­გორც კი სხვას გა­ან­დო თა­ვი­სი დარ­დი, თუნ­დაც ცხო­ველს, მო­ხუცს მა­შინ­ვე გულ­ზე მო­ეშ­ვა. რა მოხ­და? დაგ­რო­ვი­ლი ენერ­გი­ის­გან, ემო­ცი­ის­გან გა­ნი­მუხ­ტა. ამი­ტომ არა­სო­დეს არ უნ­და შე­ვაწყ­ვე­ტი­ნოთ ლა­პა­რა­კი აღელ­ვე­ბულ ადა­მი­ანს, ბო­ლომ­დე უნ­და ვა­ცა­ლოთ გუ­ლის გად­მოშ­ლა, გუ­ლის მო­ო­ხე­ბა, თო­რემ მოთ­მი­ნე­ბი­დან გა­მო­ვა, ხმას აუწევს და რაც არ უნ­და ვე­ცა­დოთ, სუ­ლერ­თია, დაგ­რო­ვილ ბოღ­მას მა­ინც გად­მო­ან­თხევს.

ემო­ცი­ე­ბის თა­ვი­დან აშო­რე­ბის სა­უ­კე­თე­სო სა­შუ­ა­ლე­ბაა რა­ი­მე მიზ­ნის და­სახ­ვა და მი­სი გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის­თ­ვის ბრძო­ლა. სა­ინ­ტე­რე­სო, მიმ­ზიდ­ვე­ლი შრო­მა-საქ­მი­ა­ნო­ბა ამაღ­ლებს გუ­ნე­ბა-გან­წყო­ბი­ლე­ბას და სი­ხა­რულს, ხა­ლისს მა­ტებს ცხოვ­რე­ბას.

ემო­ცი­ე­ბის­გან გან­მუხ­ტ­ვას, ასე­ვე, ხელს უწყობს მუ­სი­კა, ცირ­კი, სა­ინ­ტე­რე­სო წიგ­ნი, ნა­დი­რო­ბა, ბუ­ნე­ბა­ში გა­სე­ირ­ნე­ბა, მაგ­რამ, ფი­ზი­ო­ლოგ­თა აზ­რით, ვერც ერ­თი მათ­გა­ნი ისე სა­ი­მე­დოდ ვერ გან­ტ­ვირ­თავს ადა­მი­ანს დაგ­რო­ვი­ლი უარ­ყო­ფი­თი ემო­ცი­ე­ბის­გან, რო­გორც ცრემ­ლე­ბი. ადა­მი­ა­ნებს ეს ჯერ კი­დევ დი­დი ხნის წი­ნათ ეს­მო­დათ და ყვე­ლა­ზე უკე­თეს წამ­ლად, მძი­მე მწუ­ხა­რე­ბა­ში, ცრემ­ლე­ბი მი­აჩ­ნ­დათ.

ამი­ტომ, თუ გვინ­და გან­ვი­მუხ­ტოთ უარ­ყო­ფი­თი ემო­ცი­ე­ბის­გან, მწუ­ხა­რე­ბის დროს მწა­რედ უნ­და ვი­ტი­როთ. წი­ნა­აღ­მ­დეგ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, მწუ­ხა­რე­ბა, რაც არ გად­მოღ­ვ­რი­ლა ცრემ­ლე­ბის სა­ხით, სხვა ორ­გა­ნო­ებს აატი­რებს. ვინც „გულ­ში ტი­რის“, გა­ცი­ლე­ბით მე­ტად იტან­ჯე­ბა, ვიდ­რე ის, ვინც ცრემ­ლე­ბად იღ­ვ­რე­ბა.

და­ბო­ლოს, მთა­ვა­რი ის კი არაა, რომ თა­ვი და­ვიც­ვათ და­ძა­ბუ­ლო­ბი­სა და უსი­ა­მოვ­ნე­ბის­გან, არა­მედ ის, რომ ბავ­შ­ვო­ბი­დან­ვე აღ­ვ­ზარ­დოთ ადა­მი­ან­ში მა­თი დაძ­ლე­ვის უნა­რი. ამას­თან, თი­თო­ე­ულ აღ­საზ­რ­დელს პა­ტა­რა­ო­ბი­დან­ვე უნ­და ჩა­ვუ­ნერ­გოთ ადა­მი­ა­ნე­ბის სიყ­ვა­რუ­ლი და პა­ტი­ვის­ცე­მა, რა­თა კა­ცი კა­ცის ნამ­დ­ვი­ლი წა­მა­ლი იყოს. მა­შინ ცხოვ­რე­ბა კი­დევ უფ­რო სა­ინ­ტე­რე­სო და სა­ხა­ლი­სო გახ­დე­ბა და ნაკ­ლე­ბი ად­გი­ლი ექ­ნე­ბა ადა­მი­ან­თა მი­ერ ნერ­ვე­ბის ტყუ­ი­ლუბ­რა­ლოდ აშ­ლას.

ნო­დარ ბა­სი­ლა­ძე

პე­და­გო­გი­კის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა დოქ­ტო­რი, პრო­ფე­სო­რი,

სა­ქარ­თ­ვე­ლოს გა­ნათ­ლე­ბის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა აკა­დე­მი­ის აკა­დე­მი­კო­სი

spot_img

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები