„ქართველებს და ქართულ ენას ისეთი ასარბასარა დარაჯი ჰყავს, რომ მას ვერავინ ვერაფერს დააკლებს“ – ავქსენტი ცაგარელი
თანამედროვე ბავშვი სიმბოლოებით არის გარემოცული – ანბანი, წარწერები, სიტყვები და ციფრები მისი ჩვეული გარემოა. ამის მიუხედავად, სრულიადაც არ გამარტივებულა წერა-კითხვის ათვისების პროცესი და უკვე სკოლაში მისული პირველკლასელები ამ მხრივ მნიშვნელოვან სირთულეებს აწყდებიან.
კითხვა უაღრესად ნატიფი და კომპლექსური ნეირო-ბიოლოგიური პროცესია. ძალიან მოკლედ რომ აღვწეროთ, ტვინი „თარგმნის“ ქაღალდზე არსებულ ნიშნებს ნერვულ კოდად, გადასცემს ინფორმაციას ტვინის სხვადასხვა უბნებს და ბოლოს სიტყვის გამოთქმის საშუალებას გვაძლევს. ჩვენ კი, საუკუნეზე მეტია, კითხვას ვიწყებთ მარტივი და გენიალური ფრაზით: „აი ია“, – და ეს ურთულესი პროცესი უმარტივესად აღიძვრება.
საბედნიეროდ, იაკობ გოგებაშვილის „დედა ენის“ მეთოდოლოგიის შესაბამისად შედგენილი სახელმძღვანელოები დღესაც წარმატებით ასრულებს პირველი მეგზურის ფუნქციას წიგნიერების სამყაროში. მათგან ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილი და მრავალგზის გამოცდილია „მშობლიური ენის კვალზე“, რომელიც დედა ენის სულსა და ტექსტს, ასო-ბგერების შემოტანის ორიგინალურ თანმიმდევრობას, სწავლის პრინციპებს მაქსიმალურად ინარჩუნებს, ამავე დროს იუველირული სინატიფით შეაქვს მასში მხოლოდ აუცილებელი ცვლილებები. ამით ის ფეხდაფეხ მიჰყვება როგორც უჩვეულოდ ცვალებადსა და განვითარებად გარემოს, ისე ბავშვის შინაგან სამყაროს და თანამედროვეობის უმნიშვნელოვანეს მოთხოვნებსაც ითვალისწინებს.
სახელმძღვანელო, ზოგადად, განათლების ეროვნული მიზნების მიღწევის უმთავრესი ინსტრუმენტია. განათლების ფსიქოლოგიაში, სათანადო კვლევებზე დაყრდნობით, მკაფიოდ არის განსაზღვრული, რა კრიტერიუმებს უნდა აკმაყოფილებდეს თანამედროვე სახელმძღვანელო. მასში უნდა იყოს გათვალისწინებული მოსწავლეთა მზაობის დონე და ასაკობრივი თავისებურებები, უნდა აღძრავდეს და განავითარებდეს ემოციებს, აყალიბებდეს სამყაროსადმი დამოკიდებულებას. სახელმძღვანელოშივე უნდა იყოს მოცემული მისი გამდიდრების, დამატებითი საშუალებების შემოტანის შესაძლებლობა. თანამედროვე სახელმძღვანელო ისეთ საინფორმაციო სამყაროს უნდა გვთავაზობდეს, რომელიც მოსწავლეს ჩართავს/ჩაითრევს კითხვის აქტივობაში, ტექსტის გააზრებაში. ერთი სიტყვით, მოსწავლის ცნობისმოყვარეობა ჩვენი მთავარი მოკავშირე უნდა იყოს სწავლების პროცესში. სახელმძღვანელოს – „მშობლიური ენის კვალზე“ – ავტორებს ზემოთ ჩამოთვლილი ყველა კომპონენტი ზედმიწევნით აქვთ გათვალისწინებული. ამაში მასთან პირველი შეხებისთანავე დარწმუნდებით.
წიგნის გარეკანი მისი სავიზიტო ბარათია. ნინო ჩაკვეტაძის ნახატებმა დიდი ხანია, ფსიქოლოგიურ მეთოდიკებს შორისაც დაიმკვიდრა ადგილი ე.წ. „სიუჟეტური ბარათების“ სახით, რადგან მყისიერად პოვებს გამოძახილს ადამიანის ემოციათა სამყაროში, აადვილებს მათ ამოცნობასა და გადამუშავებას. ასე რომ, ეს ლამაზად ილუსტრირებული სახელმძღვანელო, გარკვეულწილად, თერაპიულადაც კი შეიძლება მივიჩნიოთ. აქ ნახატი არ არის მხოლოდ თვალსაჩინოება, ის ამდიდრებს მასალის შემეცნებით ასპექტს, აადვილებს ნასწავლის შენარჩუნებას ხანგრძლივ მეხსიერებაში.
სახელმძღვანელო, თავისი ძირითადი დანიშნულების გარდა, ემსახურება ბავშვის განვითარების ხელშეწყობას როგორც წინასაანბანო, ასევე ანბანის შესწავლის შემდგომ პერიოდში – ფონემატური სმენისა და თხრობის უნარის განვითარებას, მეხსიერების გავარჯიშებას, კითხვების დასმისა და ინტერაქციული დავალებების მეშვეობით კოგნიტური და სოციალური უნარების სრულყოფას.
წიგნსა და კომპლექტში შემავალ სხვა რესურსებში ორიენტაცია მარტივია, სასწავლო მასალა ასტიმულირებს აზროვნების პროცესს და უღვივებს მოსწავლეს სამყაროს შემეცნების სურვილს. დავალებები მარტივია და განმავითარებელი – არ რთულდება მისი შესრულების ხარჯზე, ეს ავტორთა უდიდეს ოსტატობაზე მიუთითებს. სწავლის პროცესში ყველა შეგრძნებაა ჩართული. სახელმძღვანელო გამდიდრებულია ინტერნეტში არსებული მულტიმედია რესურსით. სათანადო ბმულებისა და შტრიხკოდების (ე.წ. QR კოდების) გამოყენება მოსწავლეებს შეუძლიათ დამოუკიდებლად. ასე ეჩვევიან ისინი ციფრული ტექნოლოგიების სასწავლო მიზნით გამოყენებას, სასწავლო პროცესი კი შეუდარებლად მრავალფეროვანი და სრულყოფილი ხდება.
იაკობ გოგებაშვილს სწავლება აღზრდისაგან მოწყვეტით ვერ წარმოედგინა. სახელმძღვანელოში ეს პრინციპიც შენარჩუნებულია. წიგნში მრავლად ვხვდებით ეთიკურ, ჰუმანურ, პატრიოტულ შინაარსებს, როგორც ძველი, ასევე თანამედროვე ქართველი ავტორების შესანიშნავ ლიტერატურულ ქმნილებებს. მასალა იკითხება და აღიქმება ძალდაუტანებლად, არ იწვევს ბავშვის ტექსტთან გაუცხოებას, რაც გოგებაშვილის დიდაქტიკის ერთ-ერთი საკვანძო ნაწილია.
საგანგებოდ უნდა შევეხოთ წერის სწავლის პროცესს. აქ არ მოვყვებით კამათს, ცალ-ცალკე უნდა ისწავლებოდეს წერა და კითხვა თუ ერთდროულად. ამის შესახებ ბევრი კვლევა და ურთიერთსაპირისპირო მტკიცებულება არსებობს. მართალია, წერა და კითხვა ურთიერთსაპირისპირო – კოდირება-დეკოდირების პროცესებია, მაგრამ, საბედნიეროდ, ქართულ ენაში ფონემათა და მორფემათა (ასო-ბგერების) ცალსახა შესატყვისობა ამ კამათს ნაკლებად ამწვავებს.
როგორც წესი, წერის სწავლის პროცესი, კითხვისაგან განსხვავებით, რამდენადმე მტკივნეულად მიმდინარეობს. ბავშვის ჯერ კიდევ განუვითარებელი ნატიფი მოტორიკისათვის ლამაზად წერა რთული ამოცანაა. ეს გათვალისწინებული იყო გოგებაშვილის მიერ შემუშავებულ „წერის დედანში“. ჩვენი ხუთ-ექვსწლიანი მოსწავლეების კიდევ უფრო უმწიფარი მოტორიკის გავარჯიშებას ზემოაღნიშნული სახელმძღვანელოს ავტორებმა მოსწავლის რვეულსა და საგანგებოდ შექმნილ „დედანში“ სათანადო ყურადღება და სივრცე დაუთმეს. ეს ძალიან მნიშვნელოვანია. კალიგრაფია – ეს გავარჯიშებული ხელი და შესაბამისად, გავარჯიშებული ტვინი, ნებისყოფა, ესთეტიკური გრძნობა და ათასწლეულების მემკვიდრეობასთან ზიარებაა. ამიტომაც, შეცდომად უნდა მივიჩნიოთ, თუკი მას სათანადო ყურადღება არ დაეთმობა.
დაბოლოს, ბავშვთა აუდიტორიისათვის სპეციფიკური ტექსტები უნდა შექმნას და/ან შეკრიბოს გამოცდილმა ადამიანმა, რომელსაც აქვს მკაფიო წარმოდგენა, როგორ ჯობს მოსწავლეებისათვის ამა თუ იმ თემის მიწოდება, ვინც იცნობს ეფექტიანი სწავლების მეთოდებს. აქ სულ სხვა უნარებია საჭირო! როგორც დიმიტრი უზნაძე იტყოდა, „აღზრდის ტრაგედიის“ გადალახვაში გადამწყვეტ როლს უნდა ასრულებდეს მასწავლებელი, რომელსაც ძალუძს „ემპირიული ზედაპირიდან ადამიანის არსში შეღწევა“. სახელმძღვანელოს – „მშობლიური ენის კვალზე“ – ავტორები ამის საუკეთესო მაგალითს გვაძლევენ თავიანთი მრავალწლიანი ღვაწლითა და რეალური შედეგებით. ეს სახელმძღვანელო, ისევე, როგორც გოგებაშვილის „დედა ენა“, არ შეუშინდა ცვლილებებსა და განვითარებას, სრულად შეინარჩუნა ჩვენთვის სანუკვარი „გოგებაშვილისეული“ პრინციპები, გაუძლო დროს და დარჩა უსაყვარლეს სასწავლო რესურსად ჩვენი ბავშვებისათვის.
მადლობის მეტი რა გვეთქმის!
#ნინოგორდელაძე
#გვანცაჩხენკელი
ლელა ტყეშელაშვილი
ფსიქოლოგი