ნატო ჯანაშია
სსიპ ზუგდიდის მუნიციპალიტეტის სოფ. რუხის საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასების წამყვანი მასწავლებელი
ძალიან ხშირად საუბრობენ იმაზე, რომ მოსწავლეებს მწირი ლექსიკა აქვთ. ლექსიკური სიღარიბე დაწყებით კლასებში იმდენად თვალსაჩინოა, რომ, შესაძლოა, შევაფასოთ, როგორც საგანგაშო. თუ დაწყებით კლასებშივე არ მოხერხდა ლექსიკური ერთეულების გამდიდრებაზე ზრუნვა, მომდევნო საფეხურებზე ის მნიშვნელოვან ბარიერად გვექცევა სწავლა-სწავლების მიმართულებით.
ლექსიკური სიღარიბისა თუ სიმდიდრის განმაპირობებელი, უმეტესად, სოციოკულტურული ფაქტორებია. სკოლა უნდა იქცეს ერთ-ერთ მძლავრ ინსტრუმენტად იმისთვის, რომ ბავშვმა თავი იგრძნოს სრულფასოვან სოციოკულტურული საზოგადოების წევრად, რომელმაც ოპერირება უნდა შეძლოს ასაკისა და საზოგადოების შესაბამისად.
გთავაზობთ რამდენიმე აქტივობას, რომელიც დაგვეხმარება ლექსიკური მარაგის გაუმჯობესებაში.
„სიტყვების ყუთი“ იმგვარი აქტივობაა, რომელში ჩართვაც მოსწავლეებს ძალიან უხარიათ, ამ დროს ურთიერთსწავლების მომენტებიც ძლიერდება, მოსწავლეები გზას იკაფავენ ენობრივ-გამომსახველობითი საშუალებების, წინადადებებისა და ტექსტების ფლობისკენ. ვთქვათ, შევთავაზოთ ბავშვებს სამი სიტყვა: მთა, დათვი და მოქმედება. ამის შემდეგ შევავსებინოთ დაფაზე დახაზული ასეთი ცხრილი:
ცხრილის შევსების წინ ეფექტიანია მთისა და დათვის ილუსტრაციების ჩვენება, მოქმედების შესახებ, თუნდაც, მულტიპლიკაციის ჩვენება.
როცა „სიტყვების ყუთს“ შევავსებთ, ვიწყებთ სიტყვათა კონფიგურაციას, რომლებითაც სხვადასხვა წინადადებას მივიღებთ. ამ ტიპის აქტივობით მოსწავლე იძენს შემოქმედებით და კრიტიკულ ფუნქციურ უნარებს, იწყებს მეტაკოგნიციას და ჰოლისტური განვითარებისთვის (კოგნიტური, სოციალური და ემოციური პროგრესირება) კარგი ნიადაგი იქმნება.
იმ შემთხვევაში, თუ კლასში დაბალი მზაობის მოსწავლე აღმოჩნდება, შეგვიძლია, „სიტყვების ყუთის“ შემდეგ, კონფიგურაციის შექმნის სტრატეგია გავამარტივოთ ასეთი მაორგანიზებლით:
უკეთ გაგება-გააზრებისთვის, შესაძლოა, გამოვიყენოთ ყუთში მოცემულ სიტყვებზე დასასმელი შეკითხვები:
♦ რაზე იტყვიან გაბრაზებულიაო?
♦ როგორ გამოხატავს დათვი გაბრაზებას?
♦ რაზე იტყვიან ღრიალებდა? სხვანაირად როგორ შეიძლება ითქვას?
♦ რაზე იტყვიან გადათეთრდა? პანტა დაბერტყა?
♦ როგორი შეიძლება იყოს დათვი, მთა?
♦ რას ნიშნავს, თქვენი აზრით, მარჯვედ დაბერტყა?
ასევე:
♦ „ყუთში“ მოცემული სიტყვებიდან, რომლები მოგწონს ყველაზე მეტად?
♦ შეგიძლია ამ სიტყვებით სხვა საინტერესო წინადადების მოფიქრება?
♦ შეგიძლია შენი შექმნილი წინადადების შინაარსის დახატვა ან იდეით გადმოცემა?
ლექსიკური მარაგის გამდიდრებაზე ზრუნვა შეიძლება მცირე მოცულობის ილუსტრირებულ ტექსტებზე დაკვირვებითა და შთამბეჭდავი სიტყვების ამოწერით, ამოცნობით. ამისთვის გამოვიყენოთ ორსვეტიანი მაორგანიზებელი:
როცა კლასში ამგვარ აქტივობას ვახორციელებთ, სწავლა ორიენტირდება პროცესზე და ეს ბავშვებისთვის მისაღები ფორმაა, რაც ბევრად უკეთეს შედეგს განაპირობებს, ვიდრე ინფორმაციის დამახსოვრების აქტივობებზე ორიენტირება.