მაკა ჯინჭარაძე
სსიპ ამბროლაურის მუნიციპალიტეტის სოფ. ჭყვიშის საჯარო სკოლის ისტორიის და სამოქალაქო განათლების მასწავლებელი, დირექტორის მ/შ
მსოფლიოში გასული საუკუნე გამოირჩეოდა ძირეული ცვლილებებით სხვადასხვა სფეროში. გამონაკლისი არც განათლების სისტემა იყო. იცვლებოდა სასწავლო პროგრამები, სახელმძღვანელოები, მიზნები და ამოცანები, ტარდებოდა რეფორმები წინსვლისთვის. სწორედ XX საუკუნის ჰუმანიტარული ფსიქოლოგიის წარმომადგენლების — კარლ როჯერსის და ა. მასლოუს — სახელებთანაა დაკავშირებული დიფერენცირებული სწავლება, რომელიც, თავის თავში, სასწავლო პროცესის ეფექტურობის ყველა კრიტერიუმს მოიაზრებს.
ბოლო პერიოდში, აღნიშნული თეორეტიკოსების იდეები მეტად აქტუალური და მოთხოვნადი გახდა, რადგან XXI საუკუნის დასაწყისში, გლობალური გამოწვევების ეპოქაში, განათლების სისტემა მეტად რთული ამოცანის წინაშე დადგა. ეს ამოცანაა — სკოლამ თითოეული მოსწავლე ისეთი ცოდნითა და უნარ-ჩვევებით აღჭურვოს, რაც მას სწორი გადაწყვეტილებების მიღებასა და მუდმივად ცვალებად, დემოკრატიულ გარემოსთან შეგუებაში დაეხმარება. ამ ამოცანის შესრულების ბერკეტი კი ჩვენი, მასწავლებლების ხელშია. ჩვენ უნდა შევძლოთ მოსწავლეთა ინდივიდუალიზაცია სწავლების პროცესში, რაც მომავალში რეალიზებაში შეუწყობს ხელს. ამ მოთხოვნის შესრულების ეფექტური საშუალებაა დიფერენცირებული სწავლების მიდგომები, რომელიც განსაზღვრავს სასწავლო პროცესში თითოეული დავალების შესატყვისობას მოსწავლეთა მოთხოვნილებებთან, მათი შესაძლებლობების გათვალისწინებით.
მე, როგორც საზოგადოებრივ მეცნიერებათა საგნების მასწავლებელი, ვცდილობ, გამოვიყენო და პრაქტიკაში დავნერგო დიფერენცირებული სწავლების ინსტრუმენტები: მაგ. „სასწავლო მენიუ“, რითაც ვადგენ მოსწავლის მზაობას შესასწავლი თემის/საკითხისადმი, მის სწავლის სტილს და ინტერესებს. ასევე ეფექტურად ვიყენებ „სასწავლო გაჩერებების“ მეთოდს, როდესაც მოსწავლეებს ვთავაზობ სხვადასხვა სირთულის დავალებებს და ვაძლევ არჩევანის საშუალებას. ამასთანავე, აღნიშნული სტრატეგია მოსწავლეებში მოტივაციისა და ცნობისმოყვარეობის აღძვრაში მეხმარება.
როგორც ტრადიციული კვლევები აჩვენებს, ისტორიის საგანში მოსწავლეების სუსტ მხარედ ითვლება თარიღების, უცხო ცნებების და ტერმინების გააზრებულად დამახსოვრება და გამოყენება. აღნიშნული სუსტი მხარის გაძლიერების საუკეთესო საშუალებაა პროცესში დიფერენცირებული სწავლების ინსტრუმენტის — „სასწავლო გაჩერებების“ ჩართვა, რა დროსაც მოსწავლეები შესასწავლი საკითხის სიღრმისეულად წვდომას ახერხებენ. ზოგს ძალების მაქსიმალურად დაძაბვა უხდება ისეთ დავალებაზე სამუშაოდ, რომლის გადაჭრასაც მცირე რაოდენობის სტანდარტული ნაბიჯების გადადგმა ესაჭიროება, თუმცა, დიფერენცირებული დავალებებით, ისინი წარმატებულად ახერხებენ ახალ და ძველ ნასწავლს შორის კავშირის გაბმას. ის მოსწავლეები კი, რომლებიც საკითხს გაცილებით უკეთ ფლობენ, მზად არიან, კომპლექსური ტიპის, მრავალმხრივ დავალებებს შეეჭიდონ, რაც მათ ცნების უფრო ღრმად გააზრების საშუალებას აძლევს.
საკუთარ პრაქტიკაზე დაკვირვებამ მაჩვენა, როცა გაკვეთილზე, დავალებებისა და შედეგის მიხედვით, დიფერენცირებას ვიყენებ, მოსწავლეები მიზანს უფრო მარტივად აღწევენ. ვფიქრობ, ეს განპირობებულია იმით, რომ სასწავლო პროცესის ცენტრში დგას მოსწავლის პიროვნება, სასწავლო პროცესი ინდივიდუალიზმზეა ორიენტირებული. მიუხედავად იმისა, რომ მაღალმთიანი რეგიონის სკოლაში, მცირეკონტინგენტიან კლასებთან მიწევს მუშაობა (ვერ ხერხდება ჯგუფების და წყვილების შექმნა), დიფერენცირებული მიდგომების სხვადასხვა ინსტრუმენტის გამოყენებისას, შედეგები ეფექტურია, პროცესში მოსწავლეებზე გაცემული განმავითარებელი შეფასება, დინამიკაში, პროგრესზე მეტადაა ორიენტირებული, რასაც, საბოლოოდ, მაღალ აკადემიურ მიღწევამდე მივყავართ. განმავითარებელი შეფასება საშუალებას მაძლევს, მოვაგროვო ინფორმაცია მოსწავლეების შესახებ, რომლის მიხედვით ვგეგმავ სწავლების ეფექტიან აქტივობებს. ამგვარ დამოკიდებულებას დიდი მნიშვნელობა აქვს იმისთვის, რომ მოსწავლეს ჩამოვუყალიბო საკუთარი თავის რწმენა და სწავლაში წარმატებას მიაღწიოს.
ზემოთქმულიდან გამომდინარე, დიფერენცირებული სწავლების ინსტრუმენტების გამოყენება საშუალებას გვაძლევს ამოვხსნათ თანამედროვე გამოწვევების ამოცანები და მოსწავლეებს დავეხმაროთ ისეთი პიროვნული თვისებებისა და უნარ-ჩვევების ჩამოყალიბებაში, რითაც ამაღლდება მათი მოტივაცია, შემეცნებითი ინტერესი და გახდებიან მეტად პროდუქტიულები, განუვითარდებათ გლობალურ-ფუნქციური უნარები და XXI საუკუნის ღირსეულ მოქალაქეებად ჩამოყალიბდებიან.