თამარ აბრამიშვილი
განათლების ადმინისტრირების მაგისტრი
პროფესიებს შორის, საგანმანათლებლო ლიდერის პროფესია ერთ-ერთი ყველაზე საპასუხიმგებლო და, ამავდროულად, ყველაზე მოთხოვნადია შრომის ბაზარზე. იყო ლიდერი, ნიშნავს არ გეშინოდეს სიახლეების, მზად იყო გამოწვევებისა და შრომატევადი საქმისათვის. ყველა, ვინც ფიქრობს, რომ კარგი ხელმძღვანელი უნდა იყოს ინოვატორი, შექმნას ძლიერი გუნდი და აკეთოს ღირებული საქმე, დამეთანხმება, რომ მენეჯერის საქმიანობა საინტერესოა.
იმისათვის, რომ ნათლად დავინახოთ საგანმანათლებლო ლიდერის პროფესიის საინტერესო ასპექტები, მნიშვნელოვანია, გავიაზროთ ამ პროფესიის ფუნქციები. ლიდერი ახდენს შრომის დანაწილებას, მას შეუძლია შეისწავლოს დასაქმებული პირების შესაძლებლობები, ძლიერი მხარეები და შესაბამისად დააკისროს პასუხისმგებლობები; კარგ ლიდერს მუდმივი კომუნიკაცია აქვს თანამშრომლებთან, იცნობს მათ ინტერესებსა და საჭიროებებს, ქმნის მათზე ორიენტირებულ გარემოს და, ორგანიზაციის ინტერესებიდან გამომდინარე, წარმართავს სამუშაო პროცესს.
საგანმანათლებლო ლიდერის პროფესია მუდმივად მოითხოვს განვითარებისთვის მზაობას. ვინაიდან სამყარო სწრაფი ტემპით ვითარდება და მოდერნიზაცია გვიბიძგებს, ფეხი ავუწყოთ დაწესებულ მოთხოვნებს, ლიდერი, უპირველესად, საკუთარ თავს ავითარებს, შემდგომ – გუნდს და ერთობლივ ძალას ქმნის ორგანიზაციის გასავითარებლად. ლიდერს აქვს შესაძლებლობა შეაფასოს ორგანიზაციის რეალობა, განსაზღვროს სამუშაო სტრატეგია და დაინახოს ის პერსპექტივა, რომლის მიღწევაც შესაძლებელია მომავალში.
საგანმანათლებლო ლიდერის საქმიანობა მაშინაც კი საინტერესოა, როდესაც ორგანიზაცია გამოწვევების წინაშე დგას. ამ დროს მენეჯერმა უნდა იპოვნოს ახალი შესაძლებლობები საკუთარ თავში, რომ მასზე დაქვემდებარებული კადრების მოტივატორი გახდეს. ამასთანავე, პრობლემური სიტუაციები, მენეჯერს უბიძგებს, მუდმივად ტონუსში ყოფნას და ხელს უწყობს მისი, როგორც პროფესიონალის განვითარებას; ხელმძღვანელისთვის მნიშვნელოვანია კრიტიკულ სიტუაციებში მართვის უნარის გამომუშავება.
არსებობს მოსაზრება, რომ საგანმანათლებლო ლიდერობა მოსაწყენია, ბევრ სირთულეებთანაა დაკავშირებული და დიდ ძალისხმევას მოითხოვს. ამასთან, მიაჩნიათ, რომ სირთულეებთან მუდმივი ჭიდილი, ემოციურად, უარყოფითი შედეგის მომტანია და სტრესს იწვევს. ვერ დავეთანხმები საკითხის ამგვარ ინტერპრეტაციას, ვინაიდან არსებულ სირთულეებში ყოველთვის მოიძებნება გადაჭრის გზები, მარცხის დროსაც კი, შესაძლოა, დარჩე გამარჯვებული, მიიღო ღირებული გამოცდილება და ახალი ძალებით შეეჭიდო მომავალ გამოწვევებს. ადამიანის პიროვნულ და პროფესიულ წინსვლას მისი ქმედითი ნაბიჯები განაპირობებს – რაც უფრო ძლიერია სწრაფვა განვითარებისკენ, მით უფრო ეფექტიანია ქმედება.
საზოგადოება, ყოველთვის უწესებს საგანმანათლებლო ლიდერს მოთხოვნებს. ცხადია, ეს მოთხოვნები, დროთა განმავლობაში, იცვლება და კრიტერიუმების განვითარების ექსკურსს შემდეგი მიმართულებით გვთავაზობს (Bryman, 2013): ნიშან-თვისებათა მიდგომა 1940 წლამდე; ლიდერობის სტილი – 1940-1960 წწ; სიტუაციური მიდგომა – 1960-1980 წწ; ტრანსფორმაციული ლიდერობა – 1980 წლიდან დღემდე.
1940 წლამდე დიდი ყურადღება ეთმობოდა ლიდერის ტიპს, გარეგნობას (მაგალითად, მაღალი, მაგრამ არც თუ ძალიან), ნიჭსა და უნარებს (განსაკუთრებული აქცენტი კეთდებოდა ვერბალურ უნარებზე), პიროვნულ თვისებებს (როგორებიცაა აგრესიულობა და დამაჯერებლობა); ასევე, დიდი ყურადღება ეთმობოდა მიზანდასახულობას, დაბოლოს, თანამშრომლობის უნარს, სოციალურობასა და ტაქტს. 1940-იანი წლებიდან ვექტორი ლიდერობის სტილის განსაზღვრისკენ გადაიხარა და მეტი ყურადღება დაეთმო მათ ქცევას, ვიდრე პიროვნულ თვისებებს. მოგვიანებით, 1960 წლიდან უფრო მნიშვნელოვანი ხდება ლიდერის ქცევა შექმნილი სიტუაციიდან გამომდინარე. ხოლო გასული საუკუნის 80-იანი წლებიდან, დგება დიდი ცვლილებების, ლიდერების მიერ ამ ცვლილებების ფორმირებისა და გაძღოლის ხანა (Bryman, 2013). ლიდერობის შესახებ შექმნილი ლიტერატურის ძირეული მიმოხილვის შედეგადაც კი, თითქოს ბუნდოვანი რჩება ლიდერობის არსი (Evans, 2009).
ლიდერობა უფრო მრავალცვლადიანი ალგორითმია, ვიდრე მხოლოდ, მაგალითად, ქარიზმა ან ხედვა, ან ნებისმიერი სხვა, ცალკე აღებული მახასიათებელი. კარგი ლიდერობა ორგანიზაციაში თავისთავად იგრძნობა. იგი სამუშაო პროცესს რიტმსა და ენერგიას ჰმატებს. კარგი ლიდერი, თანამშრომლებზე ძალაუფლების დელეგირების გზით, ადამიანებს აგრძნობინებს, რომ ორგანიზაციის განვითარებაში მათ მნიშვნელოვანი წვლილი შეაქვთ (Bennis, 1989). ლიდერობა სოციალური გავლენის პროცესია, რომლის დროსაც, საერთო მიზნის მისაღწევად, ერთი პირი ახერხებს, მოიპოვოს სხვათა დახმარება და მხარდაჭერა (Hoy, Miskel, 2013). წარმატებულმა ლიდერმა უნდა მიაღწიოს ხელშესახებ შედეგებს სამი ძირითადი მიმართულებით: სტრატეგიული, ფინანსური და ორგანიზაციული (Goleman, 1999). ლიდერის მახასიათებლებზე ჩატარებული კვლევების უმრავლესობა სწორედ ამ მიმართულებით გამოკვეთს მიგნებებს. ლიდერის მახასიათებლები, დიდწილად, დამოკიდებულია კონტექსტზე, უფრო ზუსტად კი, სხვადასხვა სიტუაცია ლიდერისგან სხვადასხვა უნარის გამოვლენას მოითხოვს, მაგალითად, The Wallace Foundation-ის კვლევის შედეგად, გამოიკვეთა შვიდი ძირითადი მახასიათებელი/უნარი (The Wallace Foundation, 2013).
თანამედროვე საგანმანათლებლო ლიდერი უნდა იყოს ინოვატორი, რომელსაც შეუძლია ჯგუფის მართვა, აქვს გრძელვადიანი და სტრატეგიული ხედვის უნარი, შეუძლია გაუმკლავდეს გამოწვევებს, განვითარების სტიმულს აძლევს თანამშრომლებს. არაერთი სახელმძღვანელო არსებობს ლიდერობის შესახებ, თუმცა ზოგიერთი მიდგომა ნაკლებად ეფექტურად მიმაჩნია საქართველოს საგანმანათლებლო სისტემაში ადაპტირებისთვის. ისიც უნდა ითქვას, რომ არ არსებობს უნივერსალური თეორია, რომელსაც საგანმანათლებლო ლიდერი საგანმანათლებლო პროცესში ეფექტურობის გაზრდის მიზნით გამოიყენებს. ლიდერმა თითოეული თეორია ინდივიდუალურად უნდა გამოიყენოს, საჭიროებების შესაბამისად. თანამედროვე ლიდერს, უპირველესად, ლავირებისა და სიტუაციის ადეკვატური ანალიზის უნარი უნდა ჰქონდეს.
ამრიგად, შეჯამების სახით, საგანმანათლებლო ლიდერის პროფესია ნიშნავს, იცხოვრო საინტერესო და აქტიური ცხოვრების ტემპით, განვითარდე და განავითარო ადამიანები, გარემო და ორგანიზაცია, დაგეგმო ცვლილებები, გადალახო გამოწვევები და დატკბე მიღწევებით.
ბიბლიოგრაფია:
-
ახალი სკოლის მოდელი – ტრენინგის მასალები. მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი. თბილისი 2019;
-
სკოლის ბაზაზე მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების გზამკვლევი; მასწავლებლის პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი, 2016;
-
სკოლის მართვის სახელმძღვანელო, თავისუფლების ინსტიტუტი, 2007;
-
ხარისხის მენეჯმენტი, ი.ზედგინიძე, მ. ბალიაშვილი, შ. ჯაფარიძე. თბილისი 2002; 5. Bastian J., Combe A., Langer R., Feedback-Methoden, Weinheim und Basel : Beltz 2016 6. William B. Ribas, Teacher Evaluation That Works, 2001.