ტექნოლოგიები არ უნდა გახდეს თვითმიზანი, მათი გამოყენებით უნდა გამდიდრდეს და მრავალფეროვანი გახდეს სასწავლო პროცესი…
21-ე საუკუნე მუდმივად ახალი გამოწვევების წინაშე აყენებს საზოგადოებას, განათლების სისტემას, შესაძლებლობების ფართე სპექტრს სთავაზობს პედაგოგს. ჩვენს რეალობაში სწორედ ასეთი გამოწვევაა პროექტი — „ახალი სკოლის მოდელი“. მისი ერთ-ერთი მიზანი, სწავლა-სწავლების პროცესში ციფრული ტექნოლოგიების ინტეგრირება და 21-ე საუკუნის ბავშვების კომპიუტერთან მუშაობის გამოცდილების სასწავლო პროცესში გამოყენებაა. საკითხი აქტუალურია იმდენად, რამდენადაც სკოლის მოსწავლეებს საკმაოდ კარგად შეუძლიათ თანამედროვე ტექნიკური მიღწევებით სარგებლობა. მათ სჭირდებათ ახალი, მულტიმედიური სამყარო, ინტერნეტ რესურსები, Web 2.0 ინსტრუმენტები თავისი ვიზუალური მასალებით, ვირტუალური ლაბორატორიებით, მუზეუმებით, რაც ზრდის ინტერესს, ეხმარება მათ მასალის დამახსოვრებასა და შემდეგ ცოდნად გარდაქმნაში…
ახალი ტექნოლოგიების გამოყენება საკლასო ოთახში თავისთავად გულისხმობს მათ ინტეგრირებას ნებისმიერ საგანთან. ეს ყველაფერი კი, რა თქმა უნდა, უშუალო კავშირშია მასწავლებლის პროფესიონალიზმთან; სწორედ მან უნდა შეძლოს, მან უნდა მიანიშნოს მოსწავლეს, რა ტექნოლოგიების გამოყენებითაა შესაძლებელი დავალების შესრულება, თამამად შემოიტანოს ინოვაციები სასწავლო პროცესში; დანარჩენს კი მოსწავლე თვითონ გააკეთებს, ეს ხომ ციფრული თაობაა ?! მათ კარგად ხელეწიფებათ ეს საქმე…
რა ტექნოლოგიებს ვთავაზობ მიმდინარე პროცესში (დისტანციური სწავლება) პედაგოგებს კომპლექსური დავალებების მომზადებისას და რა ვებინსტრუმენტები შეიძლება გამოიყენონ მოსწავლეებმა?
უპირველეს ყოვლისა, მაიქროსოფტ ოფის 365-ს ინსტრუმენტები — Online Office, Power Point, Sway, One Note… ამ ინსტრუმენტებზე წვდომა აქვთ საჯარო სკოლების ყველა მასწავლებელსა და მოსწავლეს. შესანიშნავ შედეგს იძლევა გაზიარებულ ფაილებზე მუშაობა — ჩანახატების, დღიურების, პრეზენტაციების შექმნა, რასაც, ხშირ შემთხვევაში, ვთხოვთ მოსწავლეებს კომპლექსური დავალებების ფარგლებში.
კომპლექსური დავალების ნიმუშები და ვებინსტრუმენტები
ნიმუშები, ძირითადად, ისტორიის მიმართულებას მოიცავს, თუმცა აღვნიშნავ, რომ ნებისმიერ მასწავლებელს შეუძლია შეთავაზებული ვებინსტრუმენტების გამოყენება თავისი საგნის კომპლექსურ დავალებებში.
კომპლექსური დავალება:
თქვენ უნდა მოაწყოთ ონლაინ მოგზაურობა მადრიდში, დედოფალ სოფიას მუზეუმში, მოინახულოთ პაბლო პიკასოს ცნობილი ტილო (ნახატი) „გერნიკა“ და თანამედროვეობასთან კავშირში შექმნათ პრეზენტაცია/პოსტერი, სადაც წარმოაჩენთ მხატვრის და ზოგადად საზოგადოების დამოკიდებულებას ესპანეთის სამოქალაქო ომის მიმართ და ზოგადად ყველა ომის მიმართ.
ვებინსტრუმენტები – Thinglink (Edobe Spark, Glogster, Edpuzzle), რომელიც ინტეგრირებულია Ms Teams-ში და დისტანციური სწავლებისას საკმაოდ ეფექტურად შეიძლება იქნეს გამოყენებული. იხილეთ ნიმუში: პიკასოს ნაკვალევზე.
დავალება — კიროს II და მისი დაპყრობები
წარმოიდგინე, რომ ხარ კიროსის სამეფო კარის ისტორიოგრაფოსი, შექმენი ტექსტი (ე.წ. ისტორიული ქრონიკა), რომელშიც უნდა აღწერო, თუ რატომ და როგორ მოახერხა კიროს დიდმა მთელი ძველი აღმოსავლეთის დიდი იმპერიების თავის სახელმწიფოში გაერთიანება და გადმოეცი ძველი აღმოსავლეთის მოკლე ისტორია…
ამ შემთხვევაში, შესანიშნავად შეიძლება იქნეს გამოყენებული ვებინსტრუმენტი — Story Maps. თხრობითი რუკების (Story Maps) საშუალებით შესაძლებელია რუკის, ტექსტისა და მულტიმედიის კომბინირება, რაც ამარტივებს რუკის აღქმასა და ინფორმაციის შთამბეჭდავად გადმოცემას.
ვებინსტრუმენტი – Story Maps Esri
ნიმუში – აქემენიდური ირანი
Story Maps პლატფორმის ინოვაციური მახასიათებელია საგანმანათლებლო ვებსივრცის გადატანა საკლასო ოთახში და მის ფარგლებს გარეთ. მასწავლებელსა და მოსწავლეებს შეუძლიათ პროექტების, თემებისა და იდეების გაზიარება მთელი მსოფლიოს მასშტაბით და ასევე, რა თქმა უნდა, საკლასო ოთახში, სკოლაში. თხრობითი რუკების ინტეგრირება შესაძლებელია ნებისმიერ საგანთან, ეს თვით მასწავლებლის შემოქმედებით უნარსა და პროფესიონალიზმზეა დამოკიდებული.
დავალების ნიმუში:
თქვენ უნდა გაეცნოთ პირველი მსოფლიო ომის პროპაგანდისტულ პლაკატებს, ისტორიულ კონტექსტზე დაყრდნობით გაიგოთ და გააანალიზოთ მათი დანიშნულება, გავლენა იმდროინდელ საზოგადოებაზე და შემდეგ, თქვენ თვითონ შექმნათ პროპაგანდისტული პლაკატი/პოსტერი თქვენ მიერ შერჩეული მონაწილე ქვეყნისთვის, თანამედროვეობასთან კავშირში…
პლაკატებისა და პოსტერების შექმნისათვის, საკმაოდ საინტერესო, მარტივი ვებინსტრუმენტია ინფოგრამი – infogram ონლაინ-ინფოგრაფიკის პროგრამული უზრუნველყოფა, რომელიც არ მოითხოვს განსაკუთრებულ გამოცდილებას, რათა შეიქმნას საინტერესო ინფოგრაფიკული პოსტერი, პრეზენტაცია ინტერაქტიური ელემენტებით და პროფესიონალური დიზაინით.
ვეიქლეთი (Wakelet) — ინოვაციური საგანმანათლებლო სივრცე
შექმენით თქვენი კოლექცია, ონლაინ გამოფენა, ონლაინ რესურსების საცავი… — ასეთი დავალებებისათვის შესანიშნავი, საინტერესო სივრცეა ვეიქლეთი, რომელიც, ასევე, ინტეგრირებულია Ms Teams-ში და საკმაოდ მოხერხებულია მისი გამოყენება დისტანციური და არა მხოლოდ დისტანციური სწავლების პროცესში.
იხილეთ ნიმუში
ვირტუალური გამოფენისა და მუზეუმის შექმნისათვის საკმაოდ საინტერესო და შთამბეჭდავი სივრცეა – artsteps.com აქვე შემოგთავაზებთ ნიმუშს: ელენე ახვლედიანი
რა შედეგს გვაძლევს ტექნოლოგიების ინტეგრირება კომპლექსურ დავალებებში?
⇒ სწავლის პროცესი სახალისოა, აღვივებს მოსწავლის შემოქმედებით უნარს; მოსწავლეს უჩნდება მოტივაცია ისეთი თემის შესწავლისათვის, რომელიც, შესაძლოა, ადრე ნაკლებად აინტერესებდა.
⇒ ახდენს დინამიკური მულტისენსორული სასწავლო გამოცდილების ინტეგრაციას ტრადიციულად ტექსტზე ორიენტირებულ საგნებთან. ხელს უწყობს გუნდურ მუშაობასა და თანამშრომლობას თანაკლასელებთან; მოსწავლისა და მასწავლებლის თანამშრომლობა პოზიტიური და უშუალოა.
დაბოლოს, დავასრულებ კვლავ ჩემი ეპიგრაფით:
ტექნოლოგიები არ უნდა გახდეს თვითმიზანი, მათი გამოყენებით უნდა გამდიდრდეს და მრავალფეროვანი გახდეს სასწავლო პროცესი…
მანანა ჯაყელი
„ახალი სკოლის მოდელის“ ისტორიის დანერგვის ექსპერტი,
ნიკო მუსხელიშვილის სახელობის თელავის №3 საჯარო სკოლის პედაგოგი