მაია ღლონტი
სსიპ ქ. ოზურგეთის №2 საჯარო სკოლის ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი
სასვენი ნიშნის სწორად გამოყენებას რომ დიდი მნიშვნელობა აქვს, ამის საილუსტრაციოდ აკაკის ხუმრობას გავიხსენებ:
- ისწავლე, მამაშენივით ვირი არ გამოხვიდე!
- ისწავლე მამაშენივით, ვირი არ გამოხვიდე!
როგორც ვხედავთ, მძიმის ადგილმა წინადადების აზრის ფორმირება და შინაარსიც კი განსაზღვრა. ხშირად, ეს სასვენი ნიშანი რადიკალურად განსხვავებულ მნიშვნელობას სძენს სათქმელს. ამიტომ, აუცილებელია, რომ სწორად მოვიშველიოთ იგი.
„რომ“ კავშირის წინ მძიმის დასმა ძალიან ბევრ მოსწავლეს (და არა მხოლოდ მათ) აუცილებელი ჰგონია. ამ პრობლემას ხშირად ვაწყდები მათი ნამუშევრების გასწორებისას. გადავწყვიტე, ჩამეტარებინა კვლევა ამ საკითხთან დაკავშირებით, საკვლევი აუდიტორია — მეექვსე კლასი. ამ მიზნით, შევადგინე ტესტები. დავასმევინე სასვენი ნიშნები. გამოკითხულთა 87%-მა, როგორც წესი, „რომ“ კავშირის წინ მძიმე დასვა.
მოგეხსენებათ, მეექვსეკლასელებმა ჯერ არ იციან რთული წინადადების ტიპები. აკ. შანიძის განმარტებით, თუ „რომ“ კავშირი იწყებს დამოკიდებულ წინადადებას, მის წინ დაისმის მძიმე. მოსწავლეებს უჭირთ იმის გარჩევა, როდის იწყებს „რომ“ კავშირი დამოკიდებულ წინადადებას და როდისაა წინადადების შუაში მოქცეული. საჭიროა ამ ყველაფრის მათთვის გასაგებად, უფრო მარტივად ახსნა.
საკვლევ აუდიტორიას დავურიგე ჩემ მიერ დაწერილი ტექსტი და ვთხოვე, მწვანე ფურცლებზე ამოეწერათ წინადადებები, რომლებშიც მძიმე „რომ“ კავშირის წინ წერია; ვარდისფერ ფურცლებზე კი უნდა ამოეწერათ წინადადებები, რომლებშიც მძიმე „რომ“ კავშირის წინ არაა დასმული. მოსწავლეებმა ეს დავალება ძალიან კარგად, უშეცდომოდაც კი, შეასრულეს. ამის შემდეგ ვთხოვე, ეპოვათ კანონზომიერება, რატომ იწერებოდა რიგ შემთხვევაში მძიმე, მეორე შემთხვევაში კი – არა. მოსწავლეებმა დაასკვნეს, რომ მძიმე ინტონაციური პაუზაა და სადაც ვჩერდებით, იქ უნდა დავსვათ. თუმცა, მოგეხსენებათ, ეს არასაკმარისი პირობაა იმისათვის, რომ სწორად დავსვათ სასვენი ნიშანი. მოსწავლეებს ვთხოვე, დაჰკვირვებოდნენ ზმნა-შემასმენელთან კავშირის მიმართებას. მათ ცალკე უნდა დაეწყოთ ბარათები, რომლებზე დაწერილ წინადადებებშიც „რომ“ კავშირი ზმნის წინ და ზმნის შემდგომ იდგა. აღმოჩნდა, რომ ყველა მწვანე ბარათზე „რომ“ კავშირი უსწრებს პირველად გამოყენებულ ზმნას, ხოლო ვარდისფერზე — მოსდევს. აქედან გამოიტანეს დასკვნა: თუ „რომ“ კავშირი უსწრებს წინადადებაში პირველად გამოყენებულ ზმნას, მის წინ მძიმე არ დაისმის, ხოლო თუ მოსდევს, იმ შემთხვევაში უნდა დაიწეროს. მაგალითად:
- სტუმრებმა რომ დაგვინახეს, სიხარულით გაუბრწყინდათ თვალები.
- გაზაფხული რომ დადგება, ყველას ეტყობა აღტაცება.
- ყველაფერს გავაკეთებთ, რომ ჩემს ქვეყანას არაფერი დაუშავდეს.
- ჩიტებიც კი ხვდებიან, რომ ცასთან სიახლოვე თავისუფლებას ანიჭებთ.
ამ ყველაფრის შემდეგ მეექვსეკლასელებმა იციან უმარტივესი ხერხი: „რომ“ კავშირის წინ მძიმე იმ შემთხვევაში არ უნდა დაწერონ, როდესაც ის პირველად გამოყენებულ ზმნას უსწრებს. ამ ყველაფრის გააზრების შემდეგ ბავშვები აღარ უშვებენ ამ შეცდომას.