დარიკო ხვედელიძე
სოციალურ მეცნიერებათა დოქტორი, ისტორია-სამოქალაქო განათლების მენტორი მასწავლებელი
პროცესზე ორიენტირებული სწავლება მოსწავლის აქტიურ პოზიციონირებას გულისხმობს. აქვე დავსვათ კითხვა: სად უნდა მიგვიყვანოს პროცესმა? რა მნიშვნელობა აქვს სწორ, დინამიკურ პროცესს? გარდა იმისა, რომ გვაქვს ცალსახა პასუხი (განათლების მიზნების მიღწევა), არსებობს ერთი მნიშვნელოვანი ამოცანა — ბავშვის ცხოვრებისთვის მომზადება, ამისათვის კი საჭიროა ფუნქციური უნარების შეძენა. სამოქალაქო განათლების სწავლების დროს მოსწავლეს აქვს შანსი, განივითაროს ისეთი ფუნქციური უნარი, როგორიცაა მოქალაქეობა. ბუნებრივია, ეს არაა ერთადერთი ფუნქციური (დანიშნულებითი) უნარი, რომელიც საგნების სწავლების დროს ვითარდება, მაგრამ ამ შემთხვევაში შევეხები მხოლოდ დასახელებულ უნარს.
ფუნქციური უნარების განვითარებისთვის ლექციური მეთოდი ნაკლებად გამოდგება, უფრო მოსახერხებელია დისკუსია, კონკურსი, კონფერენცია და ა.შ. რასაკვირველია, პროექტული სწავლებაც, რაც უფრო მასშტაბურსა და ეფექტიანს ხდის უნარების განვითარების პროცესს.
მოქალაქეობის ფუნქციური უნარის განვითარებისთვის კოლეგებს შევთავაზებ რამდენიმე აქტივობას, რომელიც, ჯამურად, უკვე პროექტული სწავლების პრაქტიკის დანერგვასაც შეუწყობს ხელს.
⇒ უზენაესი ეთიკის პრინციპები:
ესეების კონკურსი თემაზე „ადამიანის ღირსება“
პირობა: დაწერეთ არგუმენტირებული ესე ადამიანის ღირსების თემაზე.
შენიშვნა: ვიდრე ამ და სხვა ტიპის დავალებებს მივცემთ მოსწავლეებს, მანამდე უმჯობესია, კარგად გავარკვიოთ ბავშვები, რას მოითხოვს დავალება, როგორ უნდა შეიქმნას და ა.შ. წერილობითი დავალებების შექმნისთვის კარგია, თუ გამოვიყენებთ ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებლების მხარდაჭერას.
გაურკვევლობებისადმი შემწყნარებლური დამოკიდებულება
აღწერეთ სიტუაციური შემთხვევა, როცა გაურკვევლობის დროს შემწყნარებლობამ გამოიღო დადებითი შედეგი.
⇒ ანგარიშვალდებულება საზოგადოებისადმი და თანაშემოქმედებითობა:
პასუხისმგებლობა
წარმოადგინეთ გუნდური პრეზენტაცია პასუხისმგებლობაზე (თემა სურვილის მიხედვით აარჩიეთ).
კონფლიქტების მართვა
მინიატურების კონკურსი კონფლიქტზე.
კანონის უზენაესობის დაფასება
დისკუსია კანონის უზენაესობის შესახებ.
⇒ თემის პრიორიტეტების გააზრება:
ლოკალური თემისთვის აქტუალური პრობლემები
საინფორმაციო ტიპის ტექსტის შექმნა სოფლის/ქალაქის პრობლემაზე.
ქვეყნისთვის აქტუალური პრობლემები
ფოკუს-ჯგუფი (6-12 მოსწავლე)
შენიშვნა: ფოკუს-ჯგუფის სწორად წარმართვისთვის აუცილებელია მოდერატორის მიერ კითხვების სწორადშერჩევა, დროისა და ემოციის მართვა, მიზნობრიობაზე აქცენტირება, ტოლერანტული, არაკონფლიქტური, ასერტული გარემოს შექმნა. მოდერატორად ან თავად მასწავლებელი/მასწავლებლები უნდა შეირჩეს, ან შესაბამისი გამოცდილების მოსწავლე.
მსოფლიოს ცოდნა და შემეცნება
პოსტერების კონკურსი
შენიშვნა: პოსტერების კონკურსისთვის კარგი იქნება, თუ დავიხმართ ხელოვნების მასწავლებლებს.
ცხადია, რომ ამ ტიპის დავალებათა შესრულება მარტივი არ არის. ის განსაკუთრებით რთულდება დროის არასწორი მენეჯმენტისა და დაბალი მოტივაციის შემთხვევაში. შესაძლოა, თავიდან ეს ყველაფერი სასკოლო კლუბის დონეზე მოისინჯოს ან ჩაშენდეს მე-10 კლასში, პროექტული სწავლების პროცესში. ის შუალედური მიზნები (ესე, პოსტერი, საინფორმაციო ტექსტი და ა.შ.), რომლებიც განხორციელდება, აუცილებლად გამოიწვევს:
♦ მოტივაციის ამაღლებას;
♦ გრძელვადიანი მიზნების (ცნებები, საფეხურის შედეგები) მიღწევას;
♦ მოკლევადიანი მიზნების (თემების, საკითხების) უკეთ დაუფლებას;
♦ სკოლის რეიტინგის ზრდას;
♦ ზოგადი განათლების ეროვნული მიზნების მიღწევას;
♦ შიდა სასკოლო კულტურის ზრდას;
♦ თვითსწავლის, თვითაქტუალიზაციის მომენტების გაძლიერებას;
♦ 21-ე საუკუნის კომპეტენციების განვითარებას;
♦ სკოლათაშორისი ურთიერთობების გაძლიერებას.