22 მარტი, შაბათი, 2025

რო­გორ და­ვეხ­მა­როთ ბავშვს ის­წავ­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლად კვე­ბა

spot_imgspot_img

და­მო­უ­კი­დებ­ლად კვე­ბა ერთ-ერ­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი უნა­რია ად­რე­ულ ასაკ­ში. გარ­და იმი­სა, რომ და­მო­უ­კი­დებ­ლად კვე­ბა ხელს უწყობს ბავ­შ­ვე­ბის ფუნ­ქ­ცი­უ­რი უნარ-ჩვე­ვე­ბის გა­მო­მუ­შა­ვე­ბას, კვე­ბის დროს ვარ­ჯიშ­დე­ბა სხვა­დას­ხ­ვა უნა­რი, რო­გო­რი­ცაა: თვა­ლის და ხე­ლის კო­ორ­დი­ნა­ცია, თვით­მომ­სა­ხუ­რე­ბის უნა­რე­ბი, სო­ცი­ა­ლუ­რი უნა­რე­ბი და ა.შ.

კვე­ბის პრო­ცეს­ში ჩარ­თუ­ლო­ბა ჯერ კი­დევ ად­რე­უ­ლი ასა­კი­დან იწყე­ბა, რო­ცა ჩვი­ლე­ბი სა­წო­ვა­რა ბოთ­ლით მი­ირ­თ­მე­ვენ თხე­ლი ფაქ­ტუ­რის მა­წონს, რძეს ან უბ­რა­ლოდ წყალს. ამ დროს ბავ­შ­ვე­ბი ცდი­ლო­ბენ ხე­ლი მოჰ­კი­დონ საკ­ვებ ჭურ­ჭელს და თვი­თონ და­ი­ჭი­რონ. მოგ­ვი­ა­ნე­ბით ბავ­შ­ვე­ბი ხე­ლით კვე­ბას იწყე­ბენ, რომ­ლის დრო­საც აქვთ სა­შუ­ა­ლე­ბა სენ­სო­რუ­ლი არ­ხე­ბით მი­ი­ღონ სხვა­დას­ხ­ვა შეგ­რ­ძ­ნე­ბე­ბი, რო­გო­რი­ცაა საკ­ვე­ბის ვი­ზუ­ა­ლი, საკ­ვებ­თან შე­ხე­ბა, სუ­ნი, გე­მო და ა.შ.

და­ახ­ლო­ე­ბით 6-12 თვემ­დე ბავ­შ­ვე­ბი ეც­ნო­ბი­ან და იწყე­ბენ კოვ­ზით თა­მაშს, მის პირ­ში ჩა­დე­ბას, გა­ლოკ­ვას, თუმ­ცა ვერ ახერ­ხე­ბენ კოვ­ზ­ზე საკ­ვე­ბის მოგ­რო­ვე­ბას, ამ უნარს ისი­ნი მომ­დევ­ნო თვე­ებ­ში ივი­თა­რე­ბენ. აქ­ვე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია ხა­ზი გა­ვუს­ვათ, იმას რომ თუ ბავ­შ­ვ­მა და­იწყო კოვ­ზის გა­მო­ყე­ნე­ბა, ეს იმას არ ნიშ­ნავს, რომ ავუკ­რ­ძა­ლოთ ხე­ლით საკ­ვე­ბის შეს­წავ­ლა ან და­გე­მოვ­ნე­ბა. საკ­ვე­ბის სენ­სო­რუ­ლი შე­ფა­სე­ბა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია ახა­ლი საკ­ვე­ბის გა­სინ­ჯ­ვის დროს, რა­თა ბავშვს არ ჰქონ­დეს შფოთ­ვა ან ში­ში მი­სი და­ნახ­ვი­სას, შე­ხე­ბი­სას ან და­გე­მოვ­ნე­ბი­სას.

და­ახ­ლო­ე­ბით 1,8-2 წლის­თ­ვის ბავ­შ­ვე­ბი ეც­ნო­ბი­ან ჩან­გალს და იწყე­ბენ კვე­ბის დროს ჩან­გ­ლით მა­ნი­პუ­ლი­რე­ბას. და­ახ­ლო­ე­ბით 2-3 წლამ­დე ბავ­შ­ვე­ბი ხდე­ბი­ან და­მო­უ­კი­დებ­ლე­ბი კვე­ბის პრო­ცეს­ში. სა­ნამ უშუ­ა­ლოდ და­მო­უ­კი­დებ­ლად კვე­ბის აქ­ტი­ვო­ბებ­ზე გა­და­ვალთ, გა­ვეც­ნოთ კვე­ბი­სათ­ვის სა­ჭი­რო რე­სურ­სებს და უსაფ­რ­თხო გა­რე­მოს მოწყო­ბის წე­სებს. მო­დი, და­ვიწყოთ სა­ბავ­შ­ვო ჭურ­ჭ­ლის გან­ხილ­ვა.

1. კოვ­ზის გა­მო­ყე­ნე­ბა – და­ახ­ლო­ე­ბით 6 თვის­თ­ვის, რო­ცა ბავ­შ­ვე­ბი იწყე­ბენ კოვ­ზით და­ინ­ტე­რე­სე­ბას, მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია გა­მო­ვი­ყე­ნოთ მსუ­ბუ­ქი, მცი­რე ზო­მის, სი­ლი­კო­ნის ან ბამ­ბუ­კის კოვ­ზე­ბი. საწყის ეტაპ­ზე იყე­ნე­ბენ პრე­კოვ­ზებს (pre spoon), რო­მელ­საც ჩაღ­რ­მა­ვე­ბუ­ლი ად­გი­ლე­ბი აქვს და ბავ­შ­ვის­თ­ვის ად­ვი­ლია საკ­ვე­ბის აღე­ბა. პრე­კოვზს არ სჭირ­დე­ბა ბა­ლან­სის დაც­ვა, ბავ­შ­ვ­საც ნაკ­ლე­ბი შფოთ­ვა აქვს რომ საკ­ვებს და­კარ­გავს, ასე­ვე პრე­კოვ­ზი აძ­ლევს ბავშვს უსაფ­რ­თხოდ მა­ნი­პუ­ლი­რე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას პი­რის ღრუ­ში.

რო­ცა ბავ­შ­ვი ის­წავ­ლის პრე­კოვ­ზის გა­მო­ყე­ნე­ბას, მოგ­ვი­ა­ნე­ბით შე­გიძ­ლი­ათ გა­მო­ი­ყე­ნოთ ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი სა­ბავ­შ­ვო სი­ლი­კო­ნის კოვ­ზე­ბი. რო­ცა ბავ­შ­ვი ცდი­ლობს და­მო­უ­კი­დებ­ლად კოვ­ზით კვე­ბას, სა­სურ­ვე­ლია საკ­ვე­ბის ფაქ­ტუ­რა იყოს პი­უ­რეს მსგავ­სი, ბლან­ტი, რა­თა ად­ვი­ლად მოხ­დეს საკ­ვე­ბის მი­წე­ბე­ბა კოვ­ზ­ზე.

ასე­ვე შე­გიძ­ლი­ათ გა­მო­ი­ყე­ნოთ „ადაპ­ტუ­რი კოვ­ზე­ბი“, თუ ბავშვს უჭირს მა­ჯის რო­ტა­ცია ან აქვს მო­ტო­რუ­ლი სირ­თუ­ლე­ე­ბი. ხში­რად ბავ­შ­ვებს უად­ვილ­დე­ბათ მსხვი­ლი ბო­ლოს მქო­ნე კოვ­ზის ხელ­ში ჭე­რა, ვიდ­რე წვრი­ლის, რად­გან უკე­თე­სად ახერ­ხე­ბენ მის ხელ­ში ჭე­რას მთე­ლი კვე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში.

2. ჩან­გ­ლის გა­მო­ყე­ნე­ბა – ბავ­შ­ვე­ბი ჩან­გ­ლის გა­მო­ყე­ნე­ბას იწყე­ბენ 2 წლის ასა­კის­თ­ვის. სა­სურ­ვე­ლია, რომ სა­ბავ­შ­ვო ჩან­გა­ლი იყოს მსუ­ბუ­ქი, მცი­რე ზო­მის, სი­ლი­კო­ნის­გან ან ბამ­ბუ­კის­გან დამ­ზა­დე­ბუ­ლი. ასე­ვე, მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია ისიც, რომ ჩან­გ­ლის ბო­ლო­ე­ბი იყოს მომ­რ­გ­ვა­ლე­ბუ­ლი, რა­თა ბავ­შ­ვ­მა არ და­ი­ზია­ნოს ღრძი­ლე­ბი. და­საწყის­ში შე­გიძ­ლი­ათ თქვენ ჩა­არ­ჭოთ ჩან­გა­ლი საკ­ვებს და შემ­დეგ მი­ა­წო­დოთ ბავშვს, შემ­დეგ კი და­ეხ­მა­როთ, რომ თვი­თონ სცა­დოს იგი­ვე. სა­სურ­ვე­ლია, საკ­ვე­ბად გა­მო­ი­ყე­ნოთ კარ­გად მო­ხარ­შუ­ლი ბოს­ტ­ნე­უ­ლი ან ხი­ლის ნაჭ­რე­ბი.

მოგ­ვი­ა­ნე­ბით კი შე­გიძ­ლი­ათ გა­მო­ი­ყე­ნოთ მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის პლას­ტ­მა­სის ჩან­გ­ლე­ბი.

ერთ-ერ­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი სა­კითხი, უსაფ­რ­თხოდ კვე­ბის დროს, ბავ­შ­ვის სხე­უ­ლის პო­ზაა მა­გი­დას­თან. მა­გი­და არ უნ­და იყოს არც ძა­ლი­ან და­ბა­ლი და არც ძა­ლი­ან მა­ღა­ლი. ბავ­შ­ვი თა­ვი­სუფ­ლად უნ­და ახერ­ხებ­დეს იდაყ­ვე­ბის დაყ­რ­დ­ნო­ბას მა­გი­და­ზე. ბავ­შ­ვის ფე­ხე­ბი აუცი­ლებ­ლად უნ­და იდოს რა­ი­მე მყარ ზე­და­პირ­ზე და არ უნ­და ეკი­დოს სივ­რ­ცე­ში. სა­ბავ­შ­ვო სკა­მი არ უნ­და იყოს გა­და­წე­უ­ლი ძა­ლი­ან უკან, რა­მაც შე­საძ­ლოა გა­მო­იწ­ვი­ოს საკ­ვე­ბის გა­დაც­დე­ნა და არც წინ მოხ­რი­ლი, რა­მაც შე­საძ­ლოა გა­მო­იწ­ვი­ოს ხერ­ხემ­ლის და­ზი­ა­ნე­ბა.

იმი­სათ­ვის, რომ ბავ­შ­ვ­მა სა­კუ­თარ მოძ­რა­ო­ბებს გა­უ­წი­ოს მო­ნი­ტო­რინ­გი, გა­მო­ი­ყე­ნეთ პა­ტა­რა მა­გი­დის სარ­კე. კვე­ბის დროს ბავ­შ­ვი და­ი­ნა­ხავს სა­კუ­თარ თავს სარ­კე­ში, რაც გა­უ­ად­ვი­ლებს მას კოვ­ზის ან ჩან­გ­ლის პირ­თან და­მიზ­ნე­ბას, და­აკ­ვირ­დე­ბა ღეჭ­ვის პრო­ცესს, პი­რის მოძ­რა­ო­ბებს და ა.შ.

და­მო­უ­კი­დებ­ლად კვე­ბის აქ­ტი­ვო­ბე­ბი:

  1. ერ­თი კოვ­ზი თქვენ, ერ­თი კოვ­ზი ბავშვს – ორი კოვ­ზით თა­მა­ში ძა­ლი­ან სა­ხა­ლი­სოა. მი­ა­წო­დეთ ბავშვს სხვა კოვ­ზი, ვიდ­რე თქვენ აჭ­მევთ და მი­ე­ცით სა­შუ­ა­ლე­ბა ითა­მა­შოს. შე­საძ­ლე­ბე­ლია ერ­თი ლუკ­მა თქვენ მი­ა­წო­დოთ, მე­ო­რე მან სცა­დოს. ასე თა­მა­ში გა­უ­ად­ვი­ლებს ბავშვს კოვ­ზ­თან ადაპ­ტა­ცი­ას და თან არც მში­ე­რი დარ­ჩე­ბა, სა­ნამ სრულ­ფა­სოვ­ნად კოვ­ზის გა­მო­ყე­ნე­ბას ის­წავ­ლის. იგი­ვე შე­გიძ­ლი­ათ გა­ა­კე­თოთ ჩან­გალ­ზეც.
  2. კვე­ბის დრო – კოვ­ზი­სა და ჩან­გ­ლის მოხ­მა­რე­ბა­ზე ვარ­ჯი­ში და­ამ­თხ­ვი­ეთ კვე­ბის შუა პე­რი­ოდს. ამ დროს ბავ­შ­ვი შე­და­რე­ბით და­ნაყ­რე­ბუ­ლია, თუმ­ცა ჯერ კი­დევ საკ­მა­რი­სად მში­ე­რი, რომ სცა­დოს საკ­ვე­ბის მი­ღე­ბა და­მო­უ­კი­დებ­ლად.
  3. იმი­ტა­ცი­ე­ბი – მი­ე­ცით ბავშვს სა­შუ­ა­ლე­ბა და­აკ­ვირ­დეს თქვენ რო­გორ იკ­ვე­ბე­ბით ჩან­გ­ლით და კოვ­ზით. გა­ახ­მო­ვა­ნეთ თქვე­ნი მოქ­მე­დე­ბე­ბი ხმა­მაღ­ლა და შე­ას­რუ­ლეთ ნე­ლა. მა­გა­ლი­თად: ახ­ლა მე კოვზს ამო­ვავ­ლებ საჭ­მელ­ში, ახ­ლა კოვ­ზი მოფ­რი­ნავს პირ­თან და გა­ა­ღეთ დი­დი პი­რი. ჩა­ი­დეთ კოვ­ზი და აჩ­ვე­ნეთ, რომ ახ­ლა საჭ­მე­ლი პირ­შია და კოვ­ზი ცა­რი­ე­ლია. არ­ტის­ტუ­ლად შე­ას­რუ­ლეთ ღეჭ­ვის მოძ­რა­ო­ბე­ბი და ბო­ლოს გა­ა­ღეთ პი­რი და აჩ­ვე­ნეთ რომ საკ­ვე­ბი გა­დაყ­ლა­პეთ. სთხო­ვეთ ბავშვს ახ­ლა მან შე­ას­რუ­ლოს იგი­ვე.
  4. სა­თა­მა­შო სამ­ზა­რე­უ­ლო – შე­ი­ძი­ნეთ სა­ბავ­შ­ვო სამ­ზა­რე­უ­ლო და აჭა­მეთ ბავ­შ­ვის საყ­ვა­რელ თო­ჯი­ნებს, ჩან­გ­ლის და კოვ­ზის გა­მო­ყე­ნე­ბით, საკ­ვე­ბი. გა­მო­ი­ყე­ნეთ იგი­ვე წე­სე­ბი სა­თა­მა­შო­ებ­თან, რაც გსურთ, რომ ბავ­შ­ვ­მა შე­ას­რუ­ლოს.
  5. სცა­დეთ სხვა­დას­ხ­ვა კოვ­ზი/ჩან­გა­ლი – შე­ი­ძი­ნეთ სხვა­დას­ხ­ვა ფე­რის, ფორ­მის ჩან­გა­ლი და კოვ­ზი. ამო­ავ­ლეთ კოვ­ზე­ბი ბავ­შ­ვის საყ­ვა­რელ იოგურ­ტ­ში, ხო­ლო ჩან­გ­ლე­ბის­თ­ვის გა­მო­ი­ყე­ნეთ მი­სი საყ­ვა­რე­ლი დაჭ­რი­ლი ხი­ლის ნაჭ­რე­ბი და და­აკ­ვირ­დით, რო­მე­ლი მათ­გა­ნით უფ­რო უკე­თე­სად იკ­ვე­ბე­ბა ბავ­შ­ვი.

  1. თეფ­შე­ბის არ­ჩე­ვა – კოვ­ზით კვე­ბის დროს გა­მო­ი­ყე­ნეთ მა­ღალ კი­დე­ე­ბი­ა­ნი თეფ­შე­ბი, რა­თა ბავშვს გა­უ­ად­ვილ­დეს კი­დე­ე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბით საკ­ვე­ბის კოვ­ზ­ზე ამო­ღე­ბა, ხო­ლო ჩან­გ­ლის შემ­თხ­ვე­ვა­ში შე­გიძ­ლი­ათ გა­მო­ი­ყე­ნოთ სორ­ტე­რი, სა­დაც პა­ტა­რა ნაჭ­რე­ბად დაჭ­რილ სხვა­დას­ხ­ვა სა­ხე­ო­ბის ან ფე­რის ხილს და ბოს­ტ­ნე­ულს მო­ა­თავ­სებთ და ბავ­შ­ვი თვი­თონ ამო­არ­ჩევს და ჩა­არ­ჭობს ჩან­გალს. გა­მო­ი­ყე­ნეთ მა­გი­და­ზე და­საკ­რო­ბი თეფ­ში, რო­მე­ლიც არ აყი­რავ­დე­ბა და კომ­ფორ­ტუ­ლი იქ­ნე­ბა ბავ­შ­ვის­თ­ვის კვე­ბის პრო­ცეს­ში.

და­ი­მახ­სოვ­რეთ, არ გა­მო­ი­ყე­ნოთ ზედ­მე­ტად ცხე­ლი, ცხა­რე ან მჟა­ვე საკ­ვე­ბი აქ­ტი­ვო­ბე­ბის­თ­ვის. სა­სურ­ვე­ლია, კოვ­ზის და ჩან­გ­ლის გა­მო­ყე­ნე­ბა ბავშვს საყ­ვა­რელ საკ­ვებ­ზე შეს­თა­ვა­ზოთ. მი­ე­ცით მას საკ­მა­რი­სი დრო, რომ და­იწყოს და­მო­უ­კი­დებ­ლად კვე­ბა. არ გა­კიცხოთ, არ მის­ცეთ შე­ნიშ­ვ­ნე­ბი, თქვენ უნ­და იყოთ ის ადა­მი­ა­ნი, რო­მელ­ზე დაკ­ვირ­ვე­ბი­თაც ბავ­შ­ვი ის­წავ­ლის ჩან­გ­ლის და კოვ­ზის გა­მო­ყე­ნე­ბას.

სტა­ტია მო­ამ­ზა­და ად­რე­უ­ლი გან­ვი­თა­რე­ბის პროგ­რა­მის სუ­პერ­ვი­ზორ­მა,

გა­ნათ­ლე­ბის ფსი­ქო­ლოგ­მა

სო­ფიო მე­ლა­ძემ

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

ქალი კალიგრაფები

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება