12 ივნისი, ხუთშაბათი, 2025

ინო­ვა­ცი­უ­რი მიდ­გო­მა მა­თე­მა­ტი­კის შეს­წავ­ლი­სას

spot_imgspot_img

სცე­ნა­რი „ნუ­ლის მოგ­ზა­უ­რო­ბა ციფ­რ­თა ქვე­ყა­ნა­ში“

 

ბაია მა­ჩი­ტი­ძე
ქუ­თა­ი­სის №33 სა­ჯა­რო სკო­ლის დაწყე­ბი­თი კლა­სე­ბის პე­და­გო­გი

 

 

პირ­ველ კლას­ში იწყე­ბა მა­თე­მა­ტი­კის შეს­წავ­ლის პრო­ცე­სი. სა­სურ­ვე­ლია, მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თ­ვის სწავ­ლა-სწავ­ლე­ბა სა­ინ­ტე­რე­სო, სა­ხა­ლი­სო და თა­მა­შის ელე­მენ­ტე­ბით გა­ფორ­მე­ბუ­ლი იყოს.

გარ­და ამი­სა, პე­და­გო­გი­უ­რ პრაქ­ტი­კა­ში ხში­რ­ად პრობ­ლე­მაა ის, რომ ციფ­რი და რიცხ­ვი ერ­თ­მა­ნეთ­ში ერე­ვათ. ბევ­რი ფიქ­რის შემ­დეგ გა­დავ­წყ­ვი­ტე, რომ შე­მექ­მ­ნა სცე­ნა­რი ზღაპ­რის ელე­მენ­ტე­ბით, სა­დაც მოს­წავ­ლე­ე­ბი  მო­ირ­გებ­დ­ნენ ციფ­რე­ბის როლს.

„მა­თე­მა­ტი­კა უძ­ვე­ლე­სი მეც­ნი­ე­რე­ბაა რიცხ­ვე­ბის შე­სა­ხებ, ის არა­ბეთ­ში იღებს სა­თა­ვეს. მა­თე­მა­ტი­კა არა მარ­ტო რიცხ­ვე­ბი, მა­გა­ლი­თე­ბი და არით­მე­ტი­კუ­ლი მოქ­მე­დე­ბე­ბია, არა­მედ ის მეც­ნი­ე­რე­ბაა ლო­გი­კურ აზ­როვ­ნე­ბა­ზე. მა­თე­მა­ტი­კას თა­ვი­სი ენა აქვს და მი­სი წა­კითხ­ვა აღ­ნიშ­ვ­ნე­ბით ანუ ციფ­რე­ბით შე­იძ­ლე­ბა“.

რა გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბა ციფ­რ­სა და რიცხვს შო­რის

„ციფ­რი არის რა­ო­დე­ნო­ბის შე­სა­ბა­მი­სი აღ­ნიშ­ვ­ნა, ხო­ლო რიცხ­ვი რა­ო­დე­ნო­ბის შე­სა­ბა­მი­სი სა­ხელ­წო­დე­ბა. მა­თე­მა­ტი­კა­ში არის სულ 10 ციფ­რი, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ხო­ლო რიცხ­ვი არის უამ­რა­ვი. ამ ციფ­რე­ბით შეგ­ვიძ­ლია ჩავ­წე­როთ ნე­ბის­მი­ე­რი რიცხ­ვი“.

ეს სცე­ნა­რი წარ­მო­ად­გენს ეფექ­ტურ სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო რე­სურსს, რო­მე­ლიც აერ­თი­ა­ნებს სწავ­ლე­ბა­სა და გარ­თო­ბას. მოს­წავ­ლე­ე­ბი სწავ­ლო­ბენ არა მხო­ლოდ ციფ­რე­ბის ფორ­მებ­სა და მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბებს, არა­მედ იგე­ბენ მათ გა­მო­ყე­ნე­ბას ორ­ნიშ­ნა რიცხ­ვე­ბის შექ­მ­ნა­ში.

ეს სას­წავ­ლო აქ­ტი­ვო­ბა შექ­მ­ნი­ლია პირ­ვე­ლი კლა­სის მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თ­ვის ციფ­რე­ბის შეს­წავ­ლის გა­სა­ად­ვი­ლებ­ლად. სცე­ნა­რი წარ­მო­ად­გენს სა­ხა­ლი­სო და ინ­ტე­რაქ­ტი­ულ მე­თოდს, რო­მე­ლიც ეხ­მა­რე­ბა ბავ­შ­ვებს ციფ­რე­ბის გაც­ნო­ბა­სა და მა­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბის გა­გე­ბა­ში.

სცე­ნა­რი: „ნუ­ლის მოგ­ზა­უ­რო­ბა ციფ­რ­თა ქვე­ყა­ნა­ში“

მოკ­ლე მო­ნა­ხა­ზი

– იყო და არა იყო რა, იყ­ვ­ნენ პა­ტა­რა პირ­ველ­კ­ლა­სე­ლე­ბი, რომ­ლებ­მაც მა­თე­მა­ტი­კის შეს­წავ­ლა და­იწყეს. ისი­ნი ციფ­რ­თა ქვე­ყა­ნა­ში აღ­მოჩ­ნ­დ­ნენ.

ამ ქვე­ყა­ნა­ში მხო­ლოდ ციფ­რე­ბი ცხოვ­რობ­დ­ნენ, მათ მე­ო­რე­ნა­ი­რად ერ­თ­ნიშ­ნა რიცხ­ვე­ბიც ერ­ქ­ვათ. ამ ქვე­ყა­ნა­ში ერ­თი სა­ინ­ტე­რე­სო ქუ­ჩა არ­სე­ბობ­და. იქ სახ­ლე­ბი ზრდა­დო­ბით იყო აშე­ნე­ბუ­ლი, ყო­ვე­ლი მომ­დევ­ნო იზ­რ­დე­ბო­და და მშვენ­დე­ბო­და. მხო­ლოდ ნულს არ ჰქონ­და სახ­ლი.

ერ­თხელ ციფ­რ­თა ქვე­ყა­ნა­ში, ერ­თ­ნიშ­ნე­ბის ქუ­ჩა­ზე, დი­დი აურ­ზა­უ­რი ატყ­და. ახი­რე­ბულ­მა, უსახ­ლ­კა­რო ნუ­ლი­ან­მა თა­ვი­სი ად­გი­ლი და­ტო­ვა და მე­ზობ­ლე­ბის გაც­ნო­ბა მო­ინ­დო­მა.

გა­დაწყ­ვი­ტა, და­ეწყო მოგ­ზა­უ­რო­ბა ციფ­რ­თა ქვე­ყა­ნა­ში. პირ­ვე­ლად შეხ­ვ­და ერ­თი­ანს, რო­მე­ლიც ამა­ყად იდ­გა სწორ ხაზ­ზე.

სცე­ნა­რი ასა­ხავს ნუ­ლის სა­ინ­ტე­რე­სო  და მხი­ა­რულ მოგ­ზა­უ­რო­ბას ციფ­რ­თა ქვე­ყა­ნა­ში . მოგ­ზა­უ­რო­ბას ბედ­ნი­ე­რი და­სას­რუ­ლი აქვს.

0 – ასე არ სჯობს, ვი­მე­გობ­როთ და უფ­რო ძლი­ე­რე­ბი ვიქ­ნე­ბით.

ასე ბედ­ნი­ე­რად დას­რულ­და ნუ­ლის მოგ­ზა­უ­რო­ბა ციფ­რე­ბის ქვე­ყა­ნა­ში. ამ ამ­ბის შემ­დეგ ერ­თ­ნიშ­ნე­ბის ქუ­ჩა­ზე სიმ­შ­ვი­დემ და­ი­სად­გუ­რა. ყვე­ლამ გა­ი­აზ­რა, რომ ნუ­ლი მე­ტად სა­ჭი­რო ციფ­რი არის და დღემ­დე მე­გობ­რო­ბენ მას­თან.

ნუ­ლი იქ და ნუ­ლი აქა,

ჭი­რი იქ და ლხი­ნი აქა.

აქ­ტი­ვო­ბე­ბი სცე­ნა­რის გა­მო­ყე­ნე­ბით:

  1. ბავ­შ­ვე­ბი ყვე­ბი­ან ამ­ბავს;
  2. რო­ლუ­რი თა­მა­ში – მოს­წავ­ლე­ე­ბი გა­ნა­სა­ხი­ე­რე­ბენ ციფ­რებს და ახა­სი­ა­თე­ბენ;
  3. ორ­ნიშ­ნა რიცხ­ვე­ბის შედ­გე­ნის პრაქ­ტი­კა;
  4. მოს­წავ­ლე­ებს ეც­ვათ ფორ­მე­ბი, გვქონ­და დე­კო­რა­ცი­ე­ბი „ციფ­რ­თა სახ­ლებ­ზე“, ჰე­ლი­უ­მის ბუშ­ტე­ბი ციფ­რე­ბის გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბით და აქ­ტი­ვო­ბე­ბი „ჭკვი­ა­ნი და­ფის“ გა­მო­ყე­ნე­ბით.

მო­სა­ლოდ­ნე­ლი შე­დე­გე­ბი:

ციფ­რე­ბის ვი­ზუ­ა­ლუ­რი აღ­ქ­მის გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბა;

რიცხ­ვე­ბის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბის გა­გე­ბა;

ორ­ნიშ­ნა რიცხ­ვე­ბის კონ­ცეფ­ცი­ის ათ­ვი­სე­ბა;

მა­თე­მა­ტი­კის მი­მართ ინ­ტე­რე­სის გაზ­რ­და.

სცე­ნა­რი ზღაპ­რის ელე­მენ­ტე­ბით „ციფ­რე­ბის ქვე­ყა­ნა“ წარ­მო­ად­გენს ეფექ­ტურ სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო მიდ­გო­მას, რო­მე­ლიც აერ­თი­ა­ნებს სწავ­ლე­ბის ინ­ტე­რაქ­ტი­ულ და თა­მაშ­ზე და­ფუძ­ნე­ბულ მე­თო­დებს მა­თე­მა­ტი­კის სწავ­ლე­ბა­ში. სცე­ნა­რის გა­მო­ყე­ნე­ბით, მოს­წავ­ლე­ე­ბი არა მხო­ლოდ მე­ქა­ნი­კუ­რად სწავ­ლო­ბენ ციფ­რებს, არა­მედ იაზ­რე­ბენ თი­თო­ე­უ­ლი რიცხ­ვის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბას. რო­ლუ­რი თა­მა­შე­ბის და ამ­ბე­ბის თხრო­ბის მეშ­ვე­ო­ბით, ბავ­შ­ვე­ბი ავი­თა­რე­ბენ რო­გორც მა­თე­მა­ტი­კურ უნა­რებს, ასე­ვე შე­მოქ­მე­დე­ბით და კო­მუ­ნი­კა­ცი­ურ კომ­პე­ტენ­ცი­ებს. გან­სა­კუთ­რე­ბით მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, რომ ეს მიდ­გო­მა ხელს უწყობს ორ­ნიშ­ნა რიცხ­ვე­ბის კონ­ცეფ­ცი­ის ბუ­ნებ­რივ ათ­ვი­სე­ბას და მა­თე­მა­ტი­კის მი­მართ პო­ზი­ტი­უ­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბას.

 

გა­მო­ყე­ნე­ბუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა:

1) ვებ­გ­ვერ­დი – https://ka.wikipedia.org/; www.kargiskola.ge

2) ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მა

3) ნა­თია აბუ­ლა­ძე – ლექ­სე­ბი ციფ­რებ­ზე

 

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება